RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Het perfecte loyaltyprogramma bestaat niet”

icon
Algemeen11 september, 2023
Joost Vugts, Voyado

Getrouwheidsprogramma’s bieden retailers een basis om klanten te benaderen met gepersonaliseerde campagnes. Dat is meer dan punten sparen, het gaat om verleiden en verbinden. Hoe? Dat is voor elk merk anders.

Meer dan punten sparen

Klanten aantrekken, converteren en vervolgens doen terugkeren: dat is de basis van succes in retail. Merkvoorkeur bouw je op relevantie. En wanneer je als retailer relevanter wil worden voor je klanten, dan moet je eerst en vooral die klant beter leren kennen. Dat is één van de redenen waarom we vandaag een revival zien van getrouwheidsprogramma’s, zegt Joost Vugts van customer experience platform Voyado. Je wil de data en je geeft iets in ruil.

Hij ziet de manier waarop retailers loyalty aanpakken, wel veranderen: “Men ziet het nog te vaak als een rationele financiële incentive: per tien euro krijg je een punt en honderd punten wissel je in tegen een voucher voor tien euro korting. Maar loyalty gaat om veel meer dan enkel punten sparen: elk merk moet zijn eigen manier vinden om de klant te verleiden en te verbinden. Het perfecte Getrouwheidsprogramma bestaat dan ook niet.”

Gedrag belonen

Hoe kan je als retailer het louter punten sparen overstijgen? “Je kan bijvoorbeeld lidmaatschapsniveaus gebruiken: brons, zilver, goud. Per niveau kan je dan andere voordelen ontsluiten. Een Gold member van een modemerk zou dan als eerste toegang kunnen krijgen tot de voorverkoop van een nieuw en exclusief item.” Of je kan kijken naar gedrag: je houdt retourneren gratis voor klanten die geregeld kopen en niet vaak iets terugsturen, maar je laat klanten wél betalen als ze te vaak misbruik maken van de mogelijkheid om te retourneren.

Een mooie vorm van klantenbinding zien we bij Nudie Jeans, een merk dat heel sterk op duurzaamheid focust. De winkels heten tegenwoordig Repair Shops: klanten kunnen er hun broek laten herstellen, maar ook unieke, herstelde producten kopen. Wie vaker een broek laat repareren krijgt eerder toegang tot exclusieve vintage broeken. Ook gamification biedt mogelijkheden, met digitale stempelkaarten in de app, spelletjes op de website, of punten die socialemediagedrag belonen: post een foto met deze hashtag. Een meer structurele vorm van trouw garanderen abonnementen zoals Spotify. Er ontstaat een “lock-in”, waardoor de klant haast niet weg kan.

Data verzamelen

Maar het begint dus altijd met het identificeren van je klant, data verzamelen op een slimme manier. “Hoe meer je weet van de klant, hoe beter je producten en diensten kan afstemmen op zijn behoeften. Leer, test en verbeter. Retailers als Albert Heijn en Picnin zijn al heel ver in het data-driven maken van de hele klantreis, maar nog niet iedereen is al zo ver.” Eén van de hinderpalen: de gebruikte systemen.

“MS Mode en America Today bijvoorbeeld, hadden drie verschillende marketingsystemen aan elkaar geknoopt. Dat betekent dus import hier, export daar, wachten op een actie van IT of van een agency, en zo duurde het vaak wel weken voor ze van een idee tot executie konden komen. Wij hebben die drie systemen vervangen door één geïntegreerd platform.”

Gepersonaliseerde campagnes

Voyado, een van oorsprong Zweeds marketingplatform, is gemaakt voor en door retailers en onderscheidt zich door gebruiksvriendelijkheid, waarbij data makkelijk kunnen worden vertaald in gepersonaliseerde campagnes. Sinds de opening van het eerste buitenlandse kantoor in Amsterdam, wist het bedrijf al een dertigtal klanten in de Benelux te overtuigen. Daarbij zitten grote namen als Bristol, Dille & Kamille, The Sting, Vitaminstore, Love Stories, MS Mode en America Today.

Hoe Voyado deze retailers helpt om zo makkelijk mogelijk een relatie op te bouwen met hun klanten, dat vertellen Joost Vugts van Voyado en Olivier Van Duyse van digitaal agentschap US in een duopresentatie vol sprekende voorbeelden, op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 21 september in Antwerpen. Ook sprekers van Impermo, Lunch Garden, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club, Microsoft en Deloitte delen die dag hun marketinginzichten. Boek snel je ticket via onderstaande link.

Ja, ik kom naar de Retail Marketing Day op 21 september
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN