RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe AI klanten én retailers tevreden houdt

icon
Algemeen15 september, 2023
Shutterstock.com

Het is moeilijker en duurder dan ooit om online klanten aan te trekken en vast te houden. Gepersonaliseerde content houdt shoppers tevreden en verhoogt de conversie, met behulp van artificiële intelligentie.

Hogere conversie

“Uit onderzoek blijkt dat 90% van de klanten vertrekt als ze geen gepersonaliseerde content voorgeschoteld krijgen op je website”, zegt account executive Max Goudsmet van CM.com, marktleider in de Benelux wat betreft AI driven conversational software. “86% daarentegen is bereid om zelfs meer te betalen als ze wél een goede klantervaring verkrijgen door gepersonaliseerde content.”

Het belang hiervan valt moeilijk te overschatten: “Het is vijf tot vijfentwintig keer moeilijker en duurder geworden om online klanten aan te trekken en vast te houden. Eens klanten binnen zijn moet je ze dan ook koste wat kost zien te behouden, want als een klant weer vertrekt, heb je je marketingbudget weggegooid. Personaliseren en een goede klantervaring dragen bij tot een hogere conversie.”

Relevante content

Inspire, de AI personalization engine van CM.com, helpt retailers om hun aanbod en communicatie af te stemmen op de verwachtingen van elke individuele klant. “We zetten AI in om het surf- en koopgedrag van shoppers te analyseren en op basis daarvan gepersonaliseerde content naar voor schuiven, op maat van de shoppernoden. Bijvoorbeeld, ik bezoek de website van een vastgoedmakelaar en ik ga daar op zoek naar appartementen tussen 200.000 euro en 400.000 euro in Antwerpen: dan zal ik bij een volgend bezoek relevante content zien, en geen villa’s van anderhalf miljoen euro in de Kempen.”

Verschillende retailers gaan hiermee al aan de slag: Blokker bijvoorbeeld, of Vacansoleil: “Je hebt gezocht naar een vakantie op Mauritius? Dan krijg je aangepaste content en ook gepersonaliseerde e-mails voor die bestemming binnen het prijsbudget in de gekozen periode.”

Must-have

In Nederland is dit topic momenteel hot en trendy. “De markt is er absoluut klaar voor. In België is het product nog minder bekend, maar we zijn overtuigd van het potentieel. Dit is voor retailers een must-have. De implementatie is niet complex: we zijn een service georiënteerd bedrijf, ons team doet al het werk op het vlak van integraties, API-koppelingen… Ook qua prijszetting zijn we toegankelijk. De cijfers over de return on investment spreken voor zich: die ga ik zeker delen in mijn presentatie.”

Op de Retail Marketing Day op 21 september gaat Max Goudsmet dieper in op de mogelijkheden van personalisering via AI, met sprekende voorbeelden en cijfers. Die dag betreden ook sprekers van Lunch Garden, Impermo, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club, Microsoft, Voyado en Deloitte het podium. Boek nog snel je last-minute ticket via onderstaande link.

Ja, ik kom naar de Retail Marketing Day op 21 september
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN