RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Microsoft
  • Onderwerpen innovatieMarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Impact van AI voor retailers wordt groter dan die van de iPhone”

icon
Algemeen5 september, 2023
Manas Bharadwaj, Microsoft

Retailers die vandaag niet experimenteren met generatieve artificiële intelligentie dreigen voor miljarden aan zakenopportuniteiten te missen: deze revolutie is minstens even belangrijk als de start van de mobiele economie, vijftien jaar geleden.

Stroomversnelling

“Wanneer gebruikers van de Albert Heijn-app de foto van een gerecht scannen uit een magazine, dan kan die app ontcijferen wat er in het beeld te zien is, de ingrediënten eruit halen, die matchen met producten uit het assortiment van de supermarktketen, en daar een boodschappenlijstje van maken, zodat je ze meteen kan bestellen. Carrefour heeft gelijkaardige initiatieven zoals de chatbot Hopla”, zegt Manas Bharadwaj, ‘Retail Industry Advisor’ bij Microsoft, die gedurende decennia retailervaring opdeed in verschillende rollen bij Ahold Delhaize.

“Als je in Seoul incheckt in een Novotel-hotel, dan gebeurt dat door een avatar, waar je gewoon mee kan praten alsof het een persoon is. Chatbots kunnen nu al de meeste klantvragen en problemen oplossen, zonder tussenkomst van een ‘echte’ medewerker.” We staan dan ook voor het begin van een AI-revolutie na de stroomversnelling van het afgelopen halfjaar, denkt de expert. “100% van de retailers spreekt vandaag over AI, meer dan 40% experimenteert er daadwerkelijk ermee.”

Kantelpunt

We beleven een kantelpunt: artificiële intelligentie was immers al tot heel wat in staat, maar je had als bedrijf tien datawetenschappers nodig om tot een deftig niveau te komen. Nu kunnen ook kleinere bedrijven snel aan de slag met die nieuwe large language-modellen, omdat ze zo gebruiksvriendelijk zijn geworden. “Dat is een gamechanger: je hoeft die modellen niet langer vooraf te trainen, je stelt ze bloot aan je data en de magie vindt al plaats.”

Generatieve AI ‘vermenselijkt’ technologie, zegt Bharadwaj. Bedrijven kunnen daardoor hun zakenmodellen makkelijker heruitvinden. Dat zal grote gevolgen hebben: “We zien een gelijkaardige beweging als ten tijde van de lancering van de iPhone: die gaf het startschot voor een heel nieuwe mobiele economie. Retailers gingen aan de slag met e-commerce, met mobiele apps, met personalisering… en daaruit ontstonden miljardenbedrijven. Ook ChatGPT van Open AI is een platform dat bedrijven toelaat om voor miljarden aan zakenopportuniteiten te creëren. Hoe word je de volgende Uber, de volgende WeChat, de volgende Spotify, de volgende TikTok…? Experimenteer, innoveer. De opportuniteiten zijn eindeloos!”

Inspirerende voorbeelden

Hoe leidt conversational AI naar conversational commerce? Wat heb je nodig als organisatie om die kansen ten volle te benutten? Op de Retail Marketing Day van RetailDetail, die plaatsvindt op 21 september in Antwerpen, komt Manas Bharadwaj de mogelijkheden schetsen die artificiële intelligentie opent voor retailers. Geen theoretische of technische uitleg, wel een presentatie vol inspirerende voorbeelden van retailers en startups, op het vlak van marketing en klantgerichtheid.

Ook sprekers van Impermo, Lunch Garden, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club en Deloitte betreden die dag het podium met boeiende verhalen voor retailers op zoek naar marketinginspiratie. Boek snel uw ticket via onderstaande link.

Ja, ik kom naar de Retail Marketing Day op 21 september
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN