RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags Newton LawRetailDetail Congresswetgeving
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Influencer marketing overtreedt vaak flagrant de reclameregels”

icon
Algemeen19 april, 2022

Op kanalen als TikTok, Instagram of YouTube worden jonge consumenten overspoeld door misleidende reclame. Merken en influencers moeten hun verantwoordelijkheid nemen: een strengere handhaving van de regels komt eraan. “Dit is een wake-up call.”

Flagrante overtredingen

“Je wordt er gewoon niet goed van, als je ziet met welke boodschappen kinderen vandaag geconfronteerd worden op een kanaal TikTok. Het is wansmakelijk”, zeggen Françoise Carlier en Koen Vranckaert van advocatenkantoor Newton Law. Ze hebben zich recent in het onderwerp ‘influencer marketing’ verdiept en hun verontwaardiging is groot.

“Het is echt flagrant. We hadden niet verwacht dat het om zo’n gigantische stroom gaat: kinderen krijgen haast niks anders te zien dan leuke, onschuldig ogende filmpjes over make-up, mode, speelgoed, snoep… waar géén melding ‘reclame’ bij staat. Kinderen beweren te weten wat reclame is, maar in werkelijkheid kunnen ze dat onderscheid niet maken, dat is bewezen.” Merken die influencers inzetten, dienen dat dan ook te beseffen: “With great exposure comes great responsibility”.

Duidelijke richtlijnen

Influencers zijn vaak particulieren die in hun tienerjaren beginnen met het delen van filmpjes, of het zijn bekende mediafiguren met een grote achterban van fans. Vaak hebben ze geen idee van de regels, ze denken dat alles zomaar kan. “Op Youtube kan je de Amerikaanse influencer Jake Paul zien rappen van ‘All I want for Christmas is that Jake Paul Merch’. Hij voegt er nog aan toe: ‘zeg aan je moeder dat ze dit moet kopen’. Dat is een heel duidelijk voorbeeld, er zijn er ook meer subtiele, van mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Ik denk aan een influencer die ‘per abuis’ een sexshop had als sponsor terwijl hij perfect wist dat er kinderen naar z’n kanaal kijken…”

Eigenlijk zijn de regels niet nieuw: er bestaat al jaren wetgeving over wat kan en niet kan bij reclame. “Alleen heeft Vlaanderen, in het spoor van Europa, er nu werk van gemaakt om de wetgeving aan te passen aan nieuwe media en nieuwe actoren. Een medium als TikTok en de merken die erop worden aanbevolen, gebruiken ‘speelplaatspopulariteit’ op grote schaal voor commerciële doeleinden.  De overheid wil verandering zien in deze wildgroei: de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft in januari het Content Creator Protocol (CCP) gepubliceerd met richtlijnen om merken en influencers uit te leggen én te sensibiliseren hoe ze online video’s conform de regelgeving kunnen plaatsen op sociale mediaplatformen zoals YouTube, Instagram, TikTok of Twitch.

Handhaving op komst

Die richtlijnen verlagen de drempel voor handhaving, waarschuwen Françoise Carlier en Koen Vranckaert. “Influencers worden nu echt wel verondersteld op de hoogte te zijn, en de adverteerders hadden dat al veel langer moeten zijn. De VRM zal binnen afzienbare tijd controles uitvoeren en desnoods sanctioneren, zoals ze dat al jaren doet bij inbreuken op wetgeving in reclame op TV. Als je een influencer inhuurt, moet je je ervan bewust zijn dat er wel degelijk regels zijn. Dit is een wake-up call. Correcte communicatie helpt om het vertrouwen van de consument te winnen, merken hebben daar alle baat bij!”

Wat de regels met betrekking tot influencer marketing precies zijn, welke flagrante overtredingen merken en influencers vandaag maken, en waaraan de sector zich mag verwachten qua handhaving? Daarover komt Koen Vranckaert meer vertellen op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen. In het voorprogramma rond influencer marketing illustreren adverteerders als Ikea en Samsung hoe ze omgaan met social media en komen ook enkele influencers zélf getuigen over hun aanpak. Een must voor marketeers. Tickets bestellen kan via deze link.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commercepakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN