RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven SheinTemuTikTok
  • Onderwerpen Marketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] “Voor jongeren kunnen winkels plekken van mentale rust worden”

icon
Algemeen22 februari, 2024
Maarten Leyts, Trendwolves

Retailers en merken die “Generatie ZAlpha” willen bereiken, kunnen niet om digitale en virtuele werelden als Youtube, TikTok, Roblox of Minecraft heen. Toch waardeert deze “micro-generatie” ook de mentale rust die fysieke winkels bieden.

TikTok en YouTube

Kinderen geboren tussen 2008 en 2013 hebben de impact van de pandemie meegemaakt op een cruciaal moment in hun ontwikkeling: ze kregen les via schermen, zagen hun vrienden nog enkel online en groeiden op in virtuele werelden. Dat bepaalt sterk hun wereldbeeld, en hun huidig en toekomstig consumptiegedrag, zegt Maarten Leyts. De CEO van jongerenmarketingbureau Trendwolves wijdde zopas een boek aan de “micro-generatie” die zich bevindt op het grensvlak tussen de jongste Generatie Z (de ‘digital natives’), en de oudste Generatie Alpha (de kinderen die zijn opgegroeid met tablets).

ZAlphas zijn de virtual natives, jongeren die tijdens de pandemie technologie omarmden als facilitator voor hun productiviteit en creativiteit. Ze groeien op in Roblox en Minecraft, houden van Anime en K-Pop, volgen kidfluencers en kidpreneurs op Youtube en TikTok. Wereldwijd brachten kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar in 2023 gemiddeld 112 minuten per dag op TikTok door, 107 minuten meer dan een jaar eerder. YouTube blijft nog wel de grootste streaming-app voor deze leeftijdsgroep, blijkt uit onderzoek van de softwaremaker Qustodio bij meer dan 400.000 gezinnen en scholen wereldwijd.

Lunaparkbeleving

“Vanaf de leeftijd van vijf beginnen kinderen aankoopgedrag te beïnvloeden”, weet Leyts. “Deze generatie shopt over de hele wereld, bij Amazon of Disney+, ook via sociale media: ze geven er niet om waar het vandaan komt. Ze hebben contact met leeftijdsgenoten van over de hele wereld, spreken Engels met groot gemak. Dat is verbazend.”

Toch wordt voor deze generatie niet alles digitaal. Jongeren vinden de fysieke winkelbeleving weer belangrijk: “Voor Gen Z moesten virtuele werelden er uitzien zoals de echte wereld, voor ZAlpha’s is het omgekeerd: ze zijn in virtuele werelden opgegroeid en ze verwachten daardoor eerder dat de echte wereld eruit ziet als de virtuele wereld. We gaan naar een winkelbeleving waar die werelden in elkaar overvloeien, met virtuele spiegels en ‘gamification’: een soort lunaparkbeleving in de winkel.”

Voor Gen ZAlpha wordt de fysieke winkel een plek waar je je komt ontspannen. “Winkels kunnen plaatsen van mentale rust worden, door een omgeving te creëren die rust brengt en waar mensen graag vertoeven.”

K-pop hype

De interessesfeer van deze generatie is sterk Oosters getint. De K-pophype woedt nog volop: “Mijn dochter van 13 kijkt naar K-pop dramaseries op Netflix. Voor hen is dat normaal. Je ziet nu ook vanuit China C-pop sterk opkomen, net als T-pop vanuit Thailand. Dat beïnvloedt hun kledij, eetstijl en fandom enorm.” In de winkels duiken volop gadgets op die met deze hypes zijn verbonden.

Dat is een weloverwogen strategie: de Zuid-Koreaanse overheid ontwikkelt K-pop als economische motor. “Als fans dicht bij hun idolen staan, dan eten ze wat zij eten, drinken wat zij drinken, kleden zich hetzelfde… Zuid-Korea heeft intussen zelfs speciale visa ontwikkeld voor mensen die enkel naar Seoul komen om er over K-Star Road te lopen.” Dat hebben de deelnemers aan de RetailHunt naar Seoul vorig jaar zelf kunnen meemaken.

Grenzen vervagen

Welke houvast biedt het boek verder voor retailers? “Inzicht in het mediagebruik van deze generatie lijkt me essentieel: het belang van Youtube en TikTok, de populariteit van social commerce en kidfluencers zoals Ryan’s World of Zooey in the City, virtuele werelden als Roblox, Minecraft, Fortnite en Zepeto.”

Opmerkelijk: het populaire gamingplatform Roblox doorbreekt communicatiebarrières met AI-vertaaltechnologie om dagelijks 24 miljoen chats te vertalen. Nu kunnen Roblox-spelers automatisch chats vertalen naar elke taal, inclusief straattaal. Voor de retailsector betekent dit een toekomst waarin de grenzen van taal en geografie vervagen.

Bekijk de website niet langer als het centrale punt in de klantreis, maar verkoop waar de klant is, net zoals TikTok en Instagram dat hebben gedaan door e-commercefuncties te integreren, adviseert Leyts. “Bijzonder ook is dat TikTok nu met ‘out of phone’ branded advertising komt op de plaatsen waar jongeren zich bevinden, net om ze te blijven triggeren.”

Klimaatverandering en duurzaamheid

Paradoxaal is de vaststelling dat jongeren vandaag vooraan staan in de strijd voor een beter milieu, maar ook fan zijn van fastfashionmerken als Shein en Temu. Hoe rijmt dat? “Fast fashion is voordelig en influencers verleiden jongeren om steeds weer nieuwe kleding te kopen, zelfs als ze weten dat het slecht is voor de aarde. Dat zorgt voor een innerlijke tweestrijd: ze willen het milieu helpen, maar ook mee zijn met de laatste mode. Een groot struikelblok is dat duurzame mode vaak buiten het budget van jongeren valt. Ze willen wel groener leven, maar dan moet het betaalbaar en cool zijn.”

Conclusie? “Deze generatie heeft een grote ondernemingszin en is bezig met waarden waar je als merk mee aan de slag kan. Toon empathie, betrokkenheid, humor. Creëer personalisatiemogelijkheden, organiseer workshops in je winkels, zet in op het samenkomen van de offline en online wereld. Maak van de fysieke winkel een aangename en veilige bestemming.”

“Generation ZAlpha. Connecting with the Next Micro-Generation” van Maarten Leyts werd in het Engels gepubliceerd door LannooCampus. Meer info: https://www.lannoocampus.be/nl/generation-zalpha

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commerce pakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog: met de onwaarschijnlijke opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomende retailmodel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN