RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven JD.com
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JD.com doet het beter dan Chinese rivalen Alibaba en Tencent

icon
Algemeen24 augustus, 2022

De Chinese e-commercereus JD.com klopte vorig kwartaal de verwachtingen en presteerde beter dan concurrenten Alibaba en Tencent, zelfs al tekende het bedrijf de traagste omzetgroei ooit op.

Pak meer winst in retail

In het voorbije tweede kwartaal groeide de omzet van de Chinese e-commercespeler JD.com – in Europa aanwezig met Ochama – met 5,4% tot 267,6 miljard yuan (40 miljard euro). Hoewel het de laagste groei in de geschiedenis van het bedrijf is, was het beter dan de vlakke groei bij Alibaba en zelfs omzetdaling van Tencent. De resultaten overtroffen dan ook de verwachtingen, al waren de cijfers heel wat minder dan de gewoonlijke dubbelcijferige groei.

De vraag naar consumentengoederen zwol in juni weer licht aan, na maandenlang geteisterd te zijn door lockdowns en coronabeperkingen. JD.com kreeg er op een jaar tijd vijftig miljoen gebruikers bij (+9,2%), wat het totaal op 580,8 miljoen klantaccounts brengt. Het bedrijf wist ook de winstgevendheid op te krikken in zijn logistiek- en retailafdelingen. De nettowinst klokte af op 4,4 miljard yuan (0,65 miljard euro), ruim drie keer meer dan verhoopt.

JD.com verlaagde de marketing- en administratiekosten in het kwartaal, maar wist ook het verlies in zijn belangrijke logistiekpoot om te buigen naar winst. De e-commercespeler zet sterk in op geautomatiseerde magazijn en met dank aan artificiële intelligentie en datavoorspellingen kon het bedrijf zich ook specialiseren in ‘same day delivery’. De retailactiviteiten de groep behaalden 4% meer omzet, de winst steeg zelfs met 36%. In juni was er ook het 618-shoppingfestival in China, twee weken van kortingen en aanbiedingen, wat JD in totaal 379,3 miljard yuan (55 miljard euro) aan transacties opbracht.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    Waarom ex-Blokkerman Witteveen vol inzet op groeiparel Miniso

    Na het faillissement van Mirage Retail Group en Blokker bijt Michiel Witteveen, voormalig eigenaar van het concern, zich vast in de Chinese "Hema-concurrent" Miniso. Ondanks juridische obstakels heeft hij ambitieuze uitbreidingsplannen voor de keten in Nederland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN