Een groeiend wantrouwen van jongeren tegenover technologie biedt kansen voor fysieke retailers: reik jonge shoppers een warme dekentje van rust en structuur aan in tijden van chaos. “Er is een groot verlangen naar gemeenschapsgevoel.”
Ontdekking en beleving
Jongeren zijn weer meer geïnteresseerd in de fysieke winkelbeleving. Een positief signaal, vindt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves, het agentschap gespecialiseerd in jongerenmarketing. Wat zit er achter deze trend? “Ik zie verschillende redenen. Bij jongeren groeit het wantrouwen tegenover technologie. Dat is wat paradoxaal, want jongeren maken er ook meer gebruik van. Maar er is ook een groeiend bewustzijn van de impact die technologie heeft. Jongeren zijn drie keer eenzamer dan zestigers en zeventigers. Hun sociaal leven speelt zich online af, maar er is een gemis aan gemeenschapsgevoel. Er is een verlangen naar een tijdperk zonder internet, al delen jongeren dat dan paradoxaal genoeg wel op TikTok…”
Jongeren zijn zich bewust van de bubbels waarin ze zitten. Ze waarderen de tactiele beleving en het ontdekkingsaspect in fysieke winkels, denkt Palmaerts. “Kijk naar het nachtleven, dat daalt bij jongeren, onder andere omwille van de kostprijs en de onveiligheid. Er verschijnen alternatieven: koffiebarfuiven bijvoorbeeld. Dat heet dan “soft clubbing”. Waarom ga je naar een club? Omdat je daar mensen ontmoet, verrast wordt, je kan uitleven, een groepsgevoel hebt… Retailers die het goed aanpakken, kunnen die zoektocht naar een gemeenschap mee faciliteren.”
Hou voeling met de jonge consument
De grote onzekerheid in de wereld maakt immers dat mensen op zoek gaan naar “een warm dekentje”, zoals Palmaerts het noemt. Merken bieden structuur en rust in tijden van chaos. “Eén van de belangrijkste consumententrends van de afgelopen vijf jaar is nostalgie. Je ziet het overal: het nieuwe logo van Burger King verwijst weer naar de jaren zeventig, de kleur van het jaar van Pantone was chocolademousse, het “oude” K3 verkoopt sportpaleizen uit…” Ook winkels kunnen consumenten een “safe space” bieden.
Hebben retailers wel genoeg voeling met de jongerentrends? De meeste CEO’s zitten niet op TikTok. Jongeren zijn voor hen vaak een raadsel. “De afgelopen jaren hebben retailers enorme technologische inhaalbewegingen gemaakt. Maar ergens onderweg hebben velen de voeling verloren met de consument. Je moet inderdaad kijken naar Silicon Valley en China, maar hoe zit het met onze lokale consumenten? Wat leeft er? Zo moeilijk is dat niet: zorg dat je geconnecteerd bent met jongeren. Ga met de jonge twintigers in je zaak op stap. Hoe diverser je team is, hoe makkelijker dat wordt.”
Waar liggen jonge consumenten van wakker en hoe kunnen retailers daar beter op inspelen? Op de RetailDetail Night, op 20 november in Antwerpen, komt Tom Palmaerts de trends schetsen en handvatten aanreiken. Via de knop hieronder kan je het programma raadplegen en tickets bestellen voor hét eindejaarsevent voor de retailsector in de Benelux.


