RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailDetail Congress
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Krimpende marges, stijgende investeringen: zit de retail op een kantelpunt?

icon
Algemeen8 april, 2024
Gino Van Ossel

Retailers worden geconfronteerd met grote financiële uitdagingen, terwijl ze de investeringen in digitalisering en verduurzaming nog moeten opvoeren. Gino Van Ossel schreef mee aan het nieuwe transitiepad voor retail van de Europese Commissie en ziet uitdagingen én kansen voor retailers.

Gigantische investeringen

Onder de toenemende druk van e-commerce, de coronapandemie, de inflatie en de besparende consument komen steeds meer retailers in financiële problemen. Het lijstje faillissementen, herstructureringen en overnames sinds begin dit jaar is haast niet bij te houden. En er komen steeds nieuwe uitdagingen bij, observeert retailprofessor Gino Van Ossel van Vlerick Business School.

“Consumenten worden veeleisender, terwijl retailers maar moeilijk goede medewerkers vinden. Digitalisering en verduurzaming vergen gigantische investeringen: tot wel 50% meer tegen 2030. En dat terwijl prijzen en marges onder druk staan. Met de stijgende rente is financiering bovendien duurder geworden. Een doe-het-zelfretailer vertelde me onlangs dat hij zijn investeringsbudget voor de komende tien jaar al volledig zou moeten opgebruiken om alle winkels van een warmtepomp te voorzien.”

Nood aan verandering

Toch is de nood aan verandering groot. Dat beseft ook de Europese Commissie, die na de coronapandemie een concreet overgangstraject heeft uitgewerkt voor de retailsector, in samenspraak met stakeholders uit het retail-ecosysteem. “Het was een co-creatieproces”, aldus Van Ossel. Het transitiepad wil retailers bijstaan om veerkrachtiger, groener, digitaler en vaardiger te worden.

De opdracht is niet min. Uit schattingen blijkt dat handelaars tegen 2030 tussen 0,8 en 1,6% van hun totale inkomsten moeten investeren in transformatie. Tussen 0,3 en 0,9% van de omzet zou naar de groene transitie moeten gaan, 0,4 tot 0,6% naar digitalisering, 0,1% naar nieuwe vaardigheden. “Het staat op de agenda. Nu moet implementatie volgen. Hoe gaan we kmo’s mee in het bad nemen? Hoe kan Europa ze financieel ondersteunen?”

Uitdagingen aanpakken

Wat betekent dit voor uw retailbedrijf? Welke retailers nemen het voortouw? Op het RetailDetail Congress op 25 april gaat Gino Van Ossel dieper in op de grote uitdagingen waarmee retailers geconfronteerd worden, maar ook en vooral op hoe ze die kunnen aanpakken. Die dag maak je ook kennis met een reeks andere inspirerende sprekers, onder andere van Jysk, The Good Roll, Planet B, Thrive, Stitchd, Mastercard, Dobit, CM.com, Hybrid Media, én met influencer en bekende vlogger Average Rob. Tickets voor het congres kan je bestellen via onderstaande link.

Ik bestel m’n tickets voor het RetailDetail Congress op 25 april
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN