RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven bol.com
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Lokale verankering in e-commerce werkt voor bol”

icon
Algemeen24 februari, 2025

Onlineplatform bol boekt sterke resultaten, ondanks toenemende internationale concurrentie. De retailer aarzelt niet om zichzelf opnieuw uit te vinden en zet daarbij ook vaker in op fysieke aanwezigheid.

“Klanten vertrouwen bol”

Bol kende vorig jaar een mooie groei na het sterkste kwartaal uit zijn geschiedenis. Het bewijst dat ook een lokale e-commercespeler wel degelijk kan standhouden in een markt die gedomineerd wordt door wereldwijd actieve concurrenten, zeggen country lead Bram Vromans en projectmanager Yasmine van Moortel.

“Bol is echt een love brand. Zowel in Nederland als België zijn klanten echt loyaal aan bol. Dan zie je dat lokale verankering wel werkt. Onze bedrijfscultuur en medewerkers zijn belangrijke factoren in dat verhaal: hier werken slimme koppen met een positieve ingesteldheid. We hebben de wil om samen iets te bereiken en we durven nieuwe dingen te proberen. Wel berekend: er is altijd een financiële business case, de marges zijn immers niet gigantisch in retail. Hebben we de capaciteit, waar liggen de prioriteiten?”

Zichzelf heruitvinden doet bol onder andere door het platform te verbeteren, op het assortiment te werken, de logistiek te automatiseren of te starten met refurbished elektronica: “Zo’n project kan enkel met partners die kennis van zaken hebben. Wij zijn dan het platform waar je makkelijk die producten kan vinden, met een garantie op goeie service. Klanten vertrouwen ons. Ze weten dat Bol hen verder helpt wanneer dat nodig is.”

Geslaagde pop-up

Ook met originele marketingacties loopt bol in de kijker. Een recent voorbeeld is de Antwerpse pop-upwinkel in samenwerking met LEGO, die veel bezoekers aantrok en positieve reacties kreeg. “Je doet zoiets niet voor de sales alleen, het is ook een marketingvehikel om nieuwe businesslijnen in de kijker te plaatsen. Niet elke klant gaat meteen over tot de aankoop. De customer journey, de klantreis, vindt zowel offline als online plaats. Je raakt offline geïnspireerd, daarna ga je het misschien online kopen bij Bol. Het illustreert dus mooi hoe online en offline kunnen samengaan.”

Dit was de eerste pop-up van bol in België, na Nederland vorig jaar. Een vervolg is niet meteen het plan, maar het was een goede gelegenheid om te tonen hoe het kan werken: “Als de match er is met een ander merk en het past qua timing, dan kan het, maar het is geen doelstelling om pop-ups te openen. Wel doen we nog andere dingen offline. We hadden bijvoorbeeld een campingwinkel op het Lowlands-festival in Nederland. Denk ook aan ons Sinterklaas-ecosysteem, met het papieren Speelgoedboek, de Speelgoedapp en de verlanglijsten…”

Maatschappelijk relevant

Ook op andere manieren is bol fysiek aanwezig. “Voor het project Bollebozen, dat gelijke kansen wil creëren voor kinderen in Nederland en Vlaanderen, hebben we de laatste jaren een event georganiseerd om taalontwikkeling te bevorderen, vooral voor kinderen die thuis minder toegang hebben tot boeken en leesmateriaal. De kinderen werden ondergedompeld in een dag vol leesplezier en taalspelletjes. Kers op de taart was de voorleessessie en het optreden van Metejoor.” Bollebozen organiseert ook voorleesweken en doneerde vorig jaar in Nederland en België samen meer dan 400.000 boeken. “Er is een duidelijke link met hoe het voor bol ooit begon, we waren immers eerst een online verkoper van boeken. We vinden dat we maatschappelijk relevant moeten zijn. Het biedt ook kansen aan medewerkers om iets terug te doen.”

Op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, op 27 maart, komen Bram Vromans en Yasmine van Moortel illustreren hoe onlineplatform bol inzet op langdurige klantrelaties, nieuwe businessmodellen en duurzame groei. Daarnaast zoomen de sprekers in op de impact van toenemende concurrentie en regelgeving – een zeer actueel thema. Ook sprekers van Kruidvat, Decathlon, Tom&Co en EPI, het bedrijf achter de nieuwe betaalapp Wero, betreden het podium. Via de knop hieronder kan je het programma raadplegen en tickets bestellen. Wacht niet: tot 28 februari geldt een voordelig “early bird”-tarief.

Ik bestel mijn voordelig “early bird” ticket

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN