RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie
In dit artikel
  • Bedrijven Salesforce
  • Onderwerpen RetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer personalisatie, snellere service en minder kosten: waarom retailers de generatieve AI-sneltrein niet mogen missen

icon
Algemeen10 november, 2023
Steven Hofmans, Salesforce

Gaat generatieve AI in retail bepalend zijn voor de komende eindejaarsperiode? Dat de technologie de verkoop zal beïnvloeden, hoeft ons na het afgelopen jaar niet te verbazen. Om aan de groeiende verwachtingen van klanten te blijven voldoen, mag je als retailer niet langs de zijlijn blijven toekijken.

Wie niet in actie schiet, valt uit de boot

Hoewel artificiële intelligentie natuurlijk niet nieuw is voor de retailsector, gebruikten bedrijven de technologie tot hiertoe vooral in het kader van voorspellingen. Wat is het risico dat een klant zal afhaken? Of hoe groot is de kans dat iemand een product gaat kopen? Intussen hebben heel wat retailers ook het potentieel van generatieve AI verkend. Toch tasten ze vaak nog in het duister en weten ze niet hoe de technologie hun business en processen kan versterken, zegt Steven Hofmans, Retail Solution Advisor bij Salesforce.

Eén ding lijkt zeker: als retailer moet je op korte termijn aan de slag met generatieve AI. Aan de ene kant omdat automatisatie en generatieve AI onmiskenbare voordelen bieden en je kosten zelfs met 30 tot 40% kunnen verminderen, aan de andere kant omdat de concurrentie niet blijft stilzitten en je algauw een zware achterstand dreigt op te lopen als zij erin slagen om hun marges met generatieve AI te vergroten. Geld dat ze bovendien opnieuw kunnen investeren in hun klantenservice.

Beter inspelen op klantverwachtingen

Eigenlijk kan je de trend wel vergelijken met de opmars van e-commerce. In de Benelux hebben Bol(.com) en Coolblue destijds een nieuwe standaard gevestigd met supersnelle levering en service. Het was een gemiste kans voor iedereen die er toen niet in meeging. Nu dreigt hetzelfde scenario met generatieve AI. Voor retail is dit een unieke opportuniteit om beter in te spelen op de verwachtingen van klanten. Uit het meest recente State of the Connected Customer-rapport van Salesforce blijkt onder meer dat 56% van die klanten meer personalisatie verwacht, en dat 74% een snellere service wil. Laat dit nu net twee uitdagingen zijn waar generatieve AI bedrijven perfect in kan ondersteunen …

Wat moet je als retailer dan doen om snel de vruchten te plukken van generatieve AI? Steven Hofmans heeft vier starterstips voor retailers, vier stappen die essentieel zijn voor een geslaagde implementatie. Op de RetailDetail Night, op 23 november in Antwerpen, deelt hij zijn tips in het voorprogramma Gamechangers, waar ook Hybrid, X2O, SKM en Les Petits Riens aantreden.

Tijdens het feestelijke avondprogramma spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Bestel snel je tickets via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn plekje op de RetailDetail Night op 23 november
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

  • icon
    Algemeen3 december, 2025
    Amazon countert Shein en Temu met kostenverlaging voor Europese verkopers

    Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van CHinese platforms als Shein en Temu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN