RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CoolblueRetailDetailWalmart
  • Onderwerpen RetailDetail Night
  • Personen Dirk Van den BergheGino Van OsselPieter Zwart
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Mensen blij maken en geld verdienen”: dit was de RetailDetail Night

icon
Algemeen25 november, 2024

Tijdens een feestelijke RetailDetail Night vorige week in de Antwerpse Handelsbeurs legden Gino Van Ossel (Vlerick), Dirk Van den Berghe (ex-Walmart) en Pieter Zwart (Coolblue) het retailjaar neer. Een korte terugblik.

Twaalfde editie

Op 21 november vond de RetailDetail Night al voor de twaalfde keer plaats – RetailDetail zélf vierde zijn vijftiende verjaardag. Op de agenda: twee voorprogramma’s of break-out sessies in de namiddag, rond AI in Retail en GameChangers, gevolgd door een spetterend eindejaarsfeest met de uitreiking van de Folder van het Jaar-awards en internationale sprekers ’s avonds. En dat sinds enkele jaren op een prachtige locatie: de Handelsbeurs in Antwerpen.

“Meer van hetzelfde”

“2024 was het jaar van gewenning”, aldus Gino Van Ossel in zijn jaaroverzicht. De reserves zijn op, veel retailers vielen om, ook online ondervindt tegenwind, goedkope pakjes uit China verstoren de markt. Maar optimisme is een morele plicht: Mirage Retail Group verdient een Lifetime Achievement Award, RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck is de Pessimist van het Jaar met zijn voorspelling dat Jumbo weer zou vertrekken. Er is ook goed nieuws: JBC scoort met duurzame initiatieven, bezorgdienst Andy keert terug, ToyChamp kocht Dreamland en Intertoys, Galeria lijkt gered. En wat brengt 2025? Van Ossel vroeg het aan ChatGPT. Het antwoord laat zich raden: meer van hetzelfde.

“Cultuur boven technologie”

Dirk Van den Berghe, voormalig topman bij Delhaize en Walmart, bracht lessen mee uit Azië. Enkele inzichten? Succes hangt niet zozeer af van technologie en algoritmes, wel van een “mind shift”: processen veranderen, de kunst is oud en nieuw talent hand in hand laten samenwerken. Je moet bereid zijn om je eigen zakenmodel te verstoren. Waarom is Walmart zo succesvol? De tien regels van Sam Walton zijn nog altijd relevant. Net als de slogan “Save money, live better”. Geef je mensen een ‘purpose’, ook al lijkt het op brainwashing, want: “culture eats strategy for breakfast”.

“We bouwen leidende klantreizen”

Waarna Pieter Zwart ondanks een haperende klikker (“Die komt zeker van MediaMarkt”) treffend illustreerde hoe cultuur ook voor Coolblue de factor is die het verschil maakt. Twee indicatoren op één slide: NPS en EBITDA. “We zijn 25 jaar geleden gestart om mensen blij te maken en geld te verdienen.” De kern: “We bouwen leidende klantreizen.” Uiteindelijk ziet elke webshop er hetzelfde uit: picture, price, button, of “de driehoek des doods”. Maar om de grootte en de beeldkwaliteit van een tv te zien, of een koptelefoon te testen, kom je naar de winkel. Voor een wasmachine niet. Coolblue wil geen everything store zijn, maar behoudt focus. En blijft groeien: “In 2029 zijn we een Duitse retailer.” Tegelijk blijft duurzaamheid een aandachtspunt: zonnepanelen op het distributiecentrum, bezorgen met de fiets, elektrische bestelwagens… Opportuniteiten ziet Zwart overal: “We nemen oude toestellen al mee, misschien moeten we maar zelf een recyclingfabriek bouwen.”

Bekijk het volledige fotoverslag van de RetailDetail Night op de Facebookpagina van RetailDetail.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN