Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.
Sombere vooruitzichten
In het eerste kwartaal steeg de omzet van PDD met 10% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, naar 95,7 miljard yuan (12 miljard euro). Dat is een serieuze vertraging van de groei: een jaar geleden verdubbelde de omzet nog. Bovendien ging de nettowinst in het afgelopen kwartaal met bijna 50% omlaag.
Temu blijkt te lijden onder de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. De regering Trump heeft de vrijstelling voor heffingen op kleine pakketjes afgeschaft en schermt met hoge invoertarieven. Sindsdien verstuurt de e-commercespeler geen pakjes meer vanuit China naar de VS. De vooruitzichten zijn somber voor het Chinese bedrijf: Europa overweegt een heffing van twee euro op kleine e-commercepakketjes en ook Japan zou de geldende vrijstelling voor kleine pakjes willen herzien.