RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Rainpharma
  • Onderwerpen InterviewMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Omzet maal twee? In de laatste rechte lijn maak je het verschil”

icon
Algemeen3 augustus, 2022

Je winkelomzet verdubbelen, of zelfs verdriedubbelen? Het klinkt ongeloofwaardig, maar het kan: “De tijd van improviseren met klanten is voorbij. Het zit ‘m in kleine dingen”, zegt verkoopexpert Jan Vanthienen.

‘Omzetverdubbelaar’

Vandaag zijn de uitdagingen extreem voor retailers, weet Jan Vanthienen. “Je kent het gezegde: ‘als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, dan krijg je wat je altijd kreeg.’ Welnu, dat geldt niet meer: je krijgt almaar minder. Je zal dus anders moeten gaan werken. Slimmer, vooral.” Met beter verkopen zijn enorme winsten te behalen.

“Professionalisering dringt zich op. Ik vergelijk het wel eens met koken: iedereen kan wat koken, maar daarom ben je nog geen topchef. Het zit ‘m in kleine dingen. De tijd van improviseren met klanten is voorbij. Een chef improviseert ook niet.” Jan Vanthienen noemt zichzelf een ‘omzetverdubbelaar’. Dat klinkt wat aanmatigend, maar het is gewoon waar, zegt hij: “Ik geef salestraining aan de zowat 150 verdeelpunten van Rainpharma, en bij 80% onder hen is dat wel degelijk gelukt. Soms ging de omzet ook maal drie of maal vijf.”

Verkopen is een vak

Maar hoe kan dat dan? “Vroeger was het voldoende als je een mooie winkel had en je deur openzette. Vandaag is dat niet meer zo. Het kost enorm veel geld om mensen in je zaak te krijgen. Het verschil maak je dan in de laatste rechte lijn: daar gebeurt het. Als je dan drie producten verkoopt in plaats van één, en je doet dat tien keer op een dag, dat is vijftig keer per week, 250 keer per jaar. Dan is het niet zo moeilijk om je omzet te verdubbelen.”

Verkopen is een vak. Vanthienen leerde dat vak ‘the hard way’, bij grote namen als Disneyland Parijs, de Gouden Gids en McCain. “Topbedrijven die weten dat er recepten bestaan, die investeren in opleiding. Zelf trek ik nog minsten één keer per jaar naar de Verenigde Staten om me te vervolmaken. In Amerika hebben goeie verkopers een hoger aanzien dan chirurgen. En ze worden er ook naar betaald. Succesvolle bedrijven leggen hun verkopers in de watten.”

De volgende dag al resultaat

Iedereen kan leren verkopen, benadrukt Vanthienen: “Ik ben ervan overtuigd dat je daarin kan oefenen. Klanten opperen al duizend jaar dezelfde bezwaren, je kan leren om daarmee om te gaan. Het gaat vaak ook om durven: durf klanten iets voor te stellen, wacht niet tot ze zelf een vraag stellen.” Zijn rijke ervaring uit de praktijk heeft Jan Vanthienen samengevat in een masterclass van drie uurtjes. “Ik breng mensen aan wat ik geleerd heb, op een heel simpele manier. De volgende dag heb je er al resultaat van.”

Ook je omzet verdriedubbelen? De masterclass “Hoe 3 keer meer verkopen met minder inspanningen én zonder extra uitgaven?” vindt plaats op 5 oktober, bij RetailDetail in Antwerpen.

Schrijf je nu in via deze knop
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN