RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Geografie Zweden
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress 2023: “Retail heeft nog veel in te halen, er kan zoveel meer”

icon
Algemeen3 april, 2023

ChatGPT pakt sneller onze jobs af dan we denken, maar kan ook heel wat opportuniteiten meebrengen en verandering mogelijk maken. Waarom is trends en verandering juist inschatten zo moeilijk? Je hoort het van Daria Krivonos, CEO van het Copenhague Institute for Future Studies, op het RetailDetail Congress.

Militaire technieken

De toekomst voorspellen lijkt zeker vandaag een absurde notie. Wie had het coronavirus en de toeleveringscrisis kunnen zien aankomen? Vooruitkijken is eerder koffiedik kijken in deze tijden van volatiliteit en onzekerheid. Heeft scenario’s plannen dan nog wel zin?

Meer dan ooit, zegt Daria Krivonos, CEO van het Copenhagen Institute for Future Studies (CIFS), stellig. “Ook als je niet kan voorspellen, moet je plannen. Scenarioplannen is een techniek die voor het leger is ontwikkeld, precies om met de grootst mogelijke onzekerheid om te gaan. Het betekent dat je plant voor verschillende (dat is al belangrijk) logische en plausibele toekomsten.” Op 20 april schetst ze exclusief de toekomstscenario’s voor de retail op het RetailDetail Congress.

Wat je verkiest, telt niet

Als mens kennen we altijd meer probabiliteit toe aan wat we prettig zouden vinden en wat we zouden verkiezen. “Nu hopen mensen bijvoorbeeld dat Poetin zou verdwijnen. Omdat ze dat zo graag willen, gaan ze die kans onbewust hoger inschatten, net als het goeie oude ‘wishful thinking’”, legt Krivonos uit. Het verklaart waarom we in de media zo veel speculaties zien over de gezondheidstoestand van de Russische leider, meestal door mensen zonder medische achtergrond.

Evengoed verklaart het waarom zoveel retailers zo lang rotsvast overtuigd bleven dat e-commerce niks zou worden, of dat hun sector niet zou digitaliseren. “Als mens is optimisme een goed overlevingsinstinct, maar als bedrijf is het gevaarlijk. Je moet alle mogelijke toekomsten overwegen. Vermijd het erfenisdenken en kijk naar de buitenwereld: wat zou er kunnen gebeuren?”

Wat Uber kan, kan een winkel ook

Ook nu grijpen bedrijven de groeivertraging online al te gretig aan, denkt de econome. “Veel retail keert niet meer terug naar de fysieke winkels. Het doel van een winkel binnenstappen is veranderd, want er is minder noodzaak om naar de winkel toe te gaan.” In het winkelpunt willen klanten dan ook het merk beleven, niet de boetiek zelf. De winkelervaring moet zo frictieloos mogelijk zijn.

“Als ik een Uber bestel, weet ik meteen op mijn gsm wie me komt oppikken, wanneer en waar. Zij weten al precies waar ik heen ga. Betalen gebeurt vanzelf achteraf, helemaal contactloos. Het is een volledig naadloze ervaring. Maar dan kom ik in een winkel en daar weten ze niet wie ik ben, al heb ik een klantenkaart. Dan hebben ze mijn maat niet op voorraad en moet ik gaan aanschuiven aan de kassa. Dat ontgoochelt en frustreert, omdat je weet dat het anders kan.” Met behulp van technologie valt dus nog veel efficiëntie te winnen. “Retail heeft nog veel in te halen.”

Alsof je een pasgeborene uitlacht

CIFS speurt de wereld af op zoek naar megatrends. “Waar je het meest over hoort, is niet altijd wat de grootste impact zal hebben op je bedrijf. Neem nu de klimaatzaak: natuurlijk erg belangrijk, maar zal dat voor je kleine onderneming echt de grootste ‘game changer’ zijn? Zijn er dan geen grotere kansen en bedreigingen om je op te concentreren specifiek voor jouw onderneming? Niet alles is even relevant, belangrijk én plausibel, zeker als je beperkte middelen hebt om erin te stoppen.”

Wat er echt toe doet, is wat zowel belangrijk als onzeker is. De dingen waarvan je weet dat ze je business zouden veranderen, maar waarvan je niet weet hoe ze zullen uitpakken en wanneer; daarmee moet elk bedrijf aan de slag. “Elk mens ook trouwens. Nu ChatGPT er is, vrezen velen voor hun job – en die verandering kan er sneller komen dan gedacht. Toch gaan we er niet erg serieus mee om: we zoeken integendeel naar fouten. Het is alsof we naar een pasgeborene kijken en die uitlachen omdat ‘ie niet kan hardlopen. Maar dat is het grotere plaatje missen: de diepgaande impact die AI op onze samenleving zal hebben.”

Toch is er ook goed nieuws. Bedrijven zijn wel degelijk voorbereid: sinds corona is het onzekere voor zekerheid nemen stevig ingebed. Je ziet het aan de productie die dichterbij wordt gehaald, de toeleveringsketens die worden hervormd en aan hoe voorzichtig bedrijfsleiders dit jaar zijn in hun prognoses en verwachtingen. “Ze zorgen voor een buffer, voor ademruimte. En als je ruimte om te ademen hebt, heb je ook ruimte om te denken en voor te bereiden.”

Geef jezelf ruimte en voer tot nadenken op het RetailDetail Congress, met op het podium behalve Daria Krivonos (CIFS) nog Carla Velghe (Hema), Giane Van Landuyt (Casa), Mark MJ Vandevelde (Komrads) en vele anderen.

Klik hier voor informatie en tickets voor het RetailDetail Congress 2023.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN