RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hybrid
  • Onderwerpen InterviewMarketingRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “80% van de retailers heeft geen omnichannelstrategie”

icon
Algemeen24 april, 2024
Bart De Ceulaer - Hybrid

Durf jij je omnichannelbeleid in vraag stellen? Elk kwartaal lijkt er wel een nieuwe marketingrevolutie op til, maar hoe kan je het kaf van het koren scheiden? De Europese Unie beschouwt (digitale) vaardigheden als één van de grootste uitdagingen in de retail van morgen.

Alle punten koppelen

De kans is groot dat jouw bedrijf eigenlijk geen volledige omnichannelstrategie heeft. Je bent immers niet alleen: 80% van de retailers mist nog stukken. Het is ook zo ontzettend complex: “van strategie over executie tot mediabudget, al die elementen moeten samenwerken om een echt omnichannelbeleid te hebben”, merkt Bart De Ceulaer van Hybrid. 

Op het RetailDetail Congress toetst hij je omnichannelstrategie ‘live’ en helemaal gratis met een zestal vragen, want het is vandaag cruciaal om je onderneming te durven uitdagen en het kaf van het koren te scheiden. “Als je nog niet al je data op punt hebt, kan je nog niet aan executie doen. Daardoor kan je ook je mediabudget niet strategisch beheren en ga zo maar door.”

Focus je je nog te veel op de traditionele kanalen, terwijl het digitale luik eigenlijk de ‘driver’ is van je omzet? Of is marketing andersom een verzamelnaam van de digitale kanalen geworden en moet er dan net meer worden ingezet op merkopbouw en op langetermijnvisie? “Heel veel retailers kijken vandaag nog niet top-down naar hun budget. Pas als je al je datapunten aan elkaar begint te koppelen, kan je zien dat er bijvoorbeeld te veel budget gaat naar bepaalde kanalen.”

Geloof in organisch

Meer dan 60% van de bedrijven in retail heeft bijvoorbeeld geen end-to-end organische marketingstrategie, terwijl hun mediabudgetten door de toenemende concurrentie steeds minder resultaten opleveren. Zeker de afbouw van third-party data jaagt veel retailers schrik aan, want ze hebben ook geen earned media opgebouwd. De Ceulaer: “Het verbaast me nog altijd dat zo veel grote retailers zelfs nog geen mailtje met het kassaticket sturen, laat staan dat ze reviews aanmoedigen.”

Door je te vertrekken vanuit je first-party data zijn er volgens Bart De Ceulaer meer dan genoeg mogelijkheden over. Met hun goedkeuring kan je de klantenreizen bijzonder goed volgen en nog steeds heel veel zaken aan elkaar koppelen. “In tegenstelling tot vroeger gaat het vandaag niet alleen over klikgedrag, maar ook over impressies. Heeft iemand je onlineadvertenties gezien of een filmpje bekeken? Tot op twee meter nauwkeurig kan je zelfs locaties volgen en dus weten of mensen de winkel bezoeken nadat ze met je advertenties in contact kwamen.”

Stel je hebt een abribuscampagne, digitale advertenties en radiospotjes op Spotify lopen; al die punten kan je in kaart brengen. “Je zal niet één op één kunnen zeggen wie de reclame precies gezien heeft, maar wel dat van de honderd mensen die in de winkel zijn geweest bijvoorbeeld 30% de abribus heeft gezien en 14% de radiospot heeft gehoord. Zo kan je dus echt wel onderbouwd meten of de marketinginspanningen impact hebben gehad op de klantenreis.”

Wat met AI?

“Mensen zullen zoekmachines wellicht minder gaan gebruiken en hun vragen meer en meer stellen aan een ‘gpt’. Als je website en informatie-architectuur dan niet geoptimaliseerd zijn, word jij niet meegenomen in die content. Als bedrijf moet je vandaag al investeren op dit niveau. In de toekomst zal de vraag immers niet meer enkel zijn hoe vindbaar je bent via zoekmachines of marktplaatsen, maar zeker ook via chatbots.”

Artificiële intelligentie wordt gelukkig ook een zeer waardevolle bondgenoot. Door te automatiseren is minder menselijke tussenkomst nodig waar die toch maar een zwakte is. “Vandaag steekt heel veel tijd in executie, waarbij bepaalde dingen gewoon op automatische piloot worden gedaan – en dat vergroot de kans op een menselijke fout. Met behulp van AI zie je een gigantische toename van de efficiëntie, en het grote voordeel is dat er tijd vrijkomt voor het analytische en strategische werk.”

Je kan ook veel sneller testen en filteren. Alleen wordt er nog heel weinig mee gedaan. Hybrid merkt dat er te veel nieuwe tools en nieuwe digitale mogelijkheden op marketeers afkomen om door de bomen het bos te blijven zien. “Er is bij wijze van spreken elk kwartaal een nieuwe revolutie. Maar wat is daarvan nu effectief toepasbaar? Wat is voor jouw bedrijf haalbaar en hoe doe je het dan in de praktijk?”

Wil je Hybrid, sportbier Thrive, influencer Average Rob, JYSK, Gino Van Ossel donderdag live op het podium zien? Reserveer dan nog snel je ticket voor het RetailDetail Congress van 25 april.

Klik hier voor info & tickets
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN