RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags metaversum
  • Bedrijven Hugo BossMarie Méro
  • Onderwerpen Innovation
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “De impact van de metaverse op retail wordt onthutsend”

icon
Algemeen13 april, 2023
Hugo Boss

De ontwikkelingen op het vlak van het metaversum, Web3 en artificiële intelligentie gaan razendsnel. De impact op retail wordt onthutsend: op het RetailDetail Congress besteden we er daarom graag een voorprogramma aan, met opzienbarende cases en indrukwekkende trends.

Waar de jonge generatie thuis is

Jongeren zijn niet meer weg te denken van Roblox en Fortnite: immersieve virtuele werelden die ze zelf creëren en bewonen. Ze geven ons een voorsmaakje van Web3 en de metaversa. Wil je jonge consumenten bereiken en de toekomst proeven, is het daar waar je moet zijn.

Dat weet niemand beter dan expert Maarten Leyts, stichter van Trendwolves en auteur van het aankomende boek Generation (Z)Alpha in M(B)eta. In het voorprogramma The Metaverse & Web3 op het RetailDetail Congress schetst hij niet alleen de trends, maar pikt hij er ook verrassende cases uit de retail uit.

Blockchain voor chefs, NFT’s voor fashionista’s

Zo is er Chefchain, een unieke blockchain voor de foodservice. Niets is immers zo complex als toeleverketens voor voeding – zeker nu de consument ook nog eens absolute transparantie verwacht en precies wil weten wat die eet. Chefkok Damien Taylor richtte Chefchain op omdat hij gelooft dat de voedingsindustrie het meest te winnen heeft bij de adoptie van de blockchain.

Of wat te denken van de ludieke reeks NFT’s waarmee Hugo Boss de jonge generaties wist te beroeren? Vorig najaar lanceerde het modemerk virtuele personages die emoties symboliseren, om mentaal welzijn bespreekbaar te maken. Alle 1.001 NFT’s waren in een mum van tijd uitverkocht, net als de (wel fysieke) T-shirts die erbij hoorden. Alejandro Delgado, creative digital strategist bij Hugo Boss, legt op het RetailDetail Congress uit waarom dergelijke technologische innovaties een belangrijk onderdeel zijn van de strategische omwenteling van het Duitse modemerk.

Matchmaken met kunstmatige intelligentie

Het mysterieuze metaversum demystifiëren, dat is de specialiteit van Nick Decrock (49/META). Voorbij de hype toont hij wat deze gedecentraliseerde internetrevolutie werkelijk drijft en helpt hij bedrijven de wondere wereld van Web3 verkennen en begrijpen. Zijn eigen ervaringen als ondernemer in (digitale) marketing, technologie en productontwikkeling bezorgen hem alvast de juiste toon.

Ook de achtergrond van Christina Hadinoto bij zowel Microsoft als FNG Group zorgt ervoor dat Contour Lab AI en retail werkelijk wil samenvoegen. Hoe zorg je er immers voor dat mensen de kleren vinden die hen écht passen? Pasvorm is zoveel meer dan een maat, weet Hadinoto. Haar Contour Lab is daarom de eerste “online bodytype matchmaker software” voor de mode-industrie. Onder andere Marie Méro ging er recent mee aan de slag.

De drie voorprogramma’s – Future of Shopping, Gamechangers en Metaverse & Web3 – worden op 20 april gevolgd door een inspirerend plenair hoofdpodium met een volledig vrouwelijke topaffiche en een walking network dinner.

Klik nog snel hier om het RetailDetail Congress niet te missen.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN