RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailDetail HR & People Congress
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail HR & People Congress: “Human resources is niet voor softies”

icon
Algemeen14 oktober, 2022

HR is geen ‘fluffy’ kwestie, maar bittere ernst. Met de nodige knipogen, taco’s, schouderklopjes en koffiepauzes welteverstaan. Zoveel werd wel duidelijk op het eerste Human Resources & People Congress van RetailDetail gisteren.

Tijd om de blik te verruimen

We vatten het event graag even voor je samen in vijf ‘takeaways’:

1 . Soft skills zijn niet voor softies. Met een Chief IT Officer, ex-commercieel directeur, expert in sales en procurement en een voormalig Chief Marketing Officer op het podium was dat al duidelijk. Retailers vissen allemaal in dezelfde lege vijver om medewerkers te vinden en de complexiteit neemt alleen maar toe. Werk dus niet zomaar vanuit buikgevoel, tipte Vincent Van Oevelen van Coca-Cola Europacific Partners. Laat AI je helpen met de planning (Strobbo) en onderschat het belang van processen niet. Ook change is trouwens een proces.

2 . ‘Small is beautiful’. Start niet meteen grote projecten op, ook al zijn de ambities groots. Begin op lokale schaal met “superkleine pilootprojectjes”, raadden zowel Lidl als Ikea aan, en deel vervolgens de succesjes om ook anderen te overtuigen. Want verandering roept toch vaak weerstand op en dat is helemaal normaal, leerden we van Colruyt Group en The People Side of Change.

3 . Duurzaamheid is ook duurzame tewerkstelling. Medewerkers verwachten ten eerste dat bedrijven duurzame waarden hanteren en zich inzetten voor de maatschappij, maar ten tweede betekent aandacht voor welzijn ook meer betrokken, productievere en langer blijvende werknemers. Wat is slecht voor de retentie? Slechte bazen. Die zijn één van de voornaamste redenen voor vertrek, weten zowel JBC als ‘wellbeing consultant’ Ann De Bisschop. Een derde van de burn-outs is te wijten aan het leiderschap.

4 . Hoe burn-outs dan te vermijden zijn? Samen vieren, complimenten geven, inspraak geven en… pauze werkt. Niet alleen in de reclames voor Royco-minuutsoep. Wat ook werkt? Af en toe ruimte maken voor drama – best aan te bevelen bij thuiswerk – om dan weer keihard op zoek te gaan naar een oplossing. Een voorbeeld van zo’n productieve uitbarsting? “Ik heb het gehad, zoek u maar een andere zot”, dixit Mellissa Buys van Lidl, maar niet heus.

5 . De blik verruimen is pure noodzaak. Diversiteit en inclusie leuken niet alleen de duurzaamheidsrapporten mooi op, het is cruciaal om de nodige arbeidskrachten te blijven vinden. Kijk dus ook naar anderstaligen, langdurig werklozen, vluchtelingen, mensen met een beperking, … Niet zo gek lang geleden was een vrouw aannemen nog ondenkbaar, als we vandaag nog zo dachten was de zaal gisteren maar voor 30% gevuld geweest.

Na een eerste HR & People Congress dat smaakte naar meer, verwelkomen we je graag op het RetailDetail Trade & Shopper Marketing Congress (20 oktober) en de feestelijke tiende editie van de RetailDetail Night (24 november). Heel graag tot dan!

Klik hier voor informatie en tickets.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN