RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tonnen marketinginspiratie voor retailers: dit is de Retail Marketing Day 2023

icon
Algemeen24 augustus, 2023

Retailmarketingprofessionals noteren 21 september met stip in hun agenda: de Retail Marketing Day van RetailDetail garandeert tonnen inspiratie, beste praktijken en verhelderende inzichten. In turbulente tijden staat de klant meer dan ooit centraal.

Essentieel in crisistijd

Inflatie, geopolitieke onzekerheid, dalend consumentenvertrouwen… Alles inzetten op de korte termijn dan maar, en de marketinginvesteringen on hold? Dat zou niet al te slim zijn. De sprekers op de Retail Marketing Day illustreren hoe essentieel marketing wel is in crisistijden. En onze dagvoorzitter, retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Business School), kadert waarom.

Tegels! Natuursteen! Parket! Heel het land kent het liedje van Impermo, de tegelspecialist die op weg is naar nationale dekking met twintig showrooms. Zeg nu nog eens dat vloeren niet sexy zijn. Slimme marketing met impact, dat is waar commercieel directeur Diether Claeys voor gaat. Met een meedogenloze focus op ROI én op eenvoud. Maar: er is verandering op til. “We moeten onszelf heruitvinden. We gaan inspireren eerder dan indoctrineren”. Intrigerend?

Zijn boekhandels oubollig? Vergeet het maar. In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends, zoals Young Adult-literatuur, met dank aan TikTok. Het winkelconcept gaat op de schop en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven. Hoe? Dat vertelt Manu Rutsaert, algemeen directeur van Club.

Snelheid maken

Wie een groeiende markt wil inpalmen, moet snelheid maken. In drie jaar tijd deed Thomas Nouws zijn geesteskind Jacob’s Conceptstore uitgroeien van één naar 24 vestigingen in België. Binnenkort opent de eerste buitenlandse winkel, in Parijs, en daarna volgt de rest van de wereld. Het succesrecept? Een wel heel bijzonder businessmodel…

Lunch Garden moest lang herstellen van de van de coronacrisis, die immers zwaar op de horecasector inhakte. De weg naar boven is nu weer ingezet, bevestigt CEO Ann Biebuyck: klanten terugwinnen doet de restaurantketen onder andere met een aangepaste kaart die focust op klassiekers en kindermenu’s, en met spaaracties.

Inclusief en divers

Op tien jaar tijd groeide Kruidvat in België van 184 naar 294 winkels. Eén van de aandachtspunten voor de keten: inclusiviteit en diversiteit in het aanbod. In 2022 richtte de keten Kruidvat Inclusion Council op, een onafhankelijke groep experts die helpt om te zorgen dat de producten écht voor iedereen zijn. Een topic dat ook andere retailers zal inspireren, belooft marketingmanager Lotje Wijnstra.

Over “Retailtainment” zal Anne Gubbelmans van Deloitte het hebben: de winkelervaring evolueert naar ‘fygitale winkels’ die technologische oplossingen en visuele merchandising integreren om een ervaringsgerichte, gepersonaliseerde winkelervaring te creëren.

Hét buzzword van het jaar is zonder twijfel “generatieve kunstmatige intelligentie”. Maar wat kan AI betekenen voor retailers? Heel wat, als we retail industry advisor Manas Bharadwaj van Microsoft mogen geloven. Denk aan de analyse van klantgedrag en -voorkeuren om een gepersonaliseerde klantervaring te optimaliseren. Een nieuwe wereld gaat open…

Ook op zoek naar marketinginspiratie? Niet aarzelen dan! De Retail Marketing Day van RetailDetail vindt plaats op 21 september in Antwerpen. Reserveer snel uw ticket via onderstaande link.

Ja! Ik boek een ticket voor de Retail Marketing Day
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN