RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom berichtenapps de kortste weg zijn naar de retailklant

icon
Algemeen16 maart, 2023
Shutterstock.com

Voor retailers is de totale klantervaring een soort van negenkoppige draak: moeilijk te managen. De toekomst? “Conversational commerce” of het gebruik van berichtenapps over de hele klantreis heen, voor een betere klantervaring. “Als je nog niet zo ver bent, dan ben je in goed gezelschap…”

Groeiend belang berichtenapps

“Er zijn twee soorten bedrijven: je hebt er die liever niet praten met klanten, ze zien het als een noodzakelijk kwaad dat alleen maar geld kost. Andere bedrijven zien ieder gesprek als een mogelijkheid om de relatie te verdiepen”, zegt Michiel Gaasterland van CM.com, een groeiende Nederlandse onderneming die vanuit een sms-bedrijf, opgericht in 1999, intussen is uitgegroeid tot een omnichannelspeler met kantoren in (wintig landen en klanten uit alle industrieën, met een sterke focus op retail, e-commerce, reizen en vrije tijd.

Hij wijst op een belangrijke trend in de klantrelaties: klanten stellen retailers steeds vaker vragen via berichtenapps, en dankzij ontwikkelingen binnen artificiële intelligentie krijgen ze ook steeds vaker een goed antwoord. De volgende stap is om de hele klantervaring end-to-end vorm te geven binnen die conversationele kanalen. Dat is conversational commerce: een manier voor consumenten om niet alleen te communiceren met bedrijven maar ook hun online aankopen af te ronden via messagingkanalen, voice en chat.

Klantentrouw

“Als jij je stoel wil omboeken bij een luchtvaartmaatschappij, dan moet je nu misschien nog even naar de website, maar het duurt niet heel lang meer voordat dat ook gewoon binnen die berichtenapp kan. Waardoor dat kanaal eigenlijk de functie overneemt van alle andere contactpunten, en steeds meer een favoriet kanaal wordt van die consument, omdat het nu eenmaal zo verrekt makkelijk is, en omdat iedereen het kan.”

“In onze optiek is er over een jaar of vijf niets meer wat je niet voor elkaar krijgt binnen een conversational interface. Dat heeft een groot voordeel. We weten allemaal dat de echte klantentrouw of ‘customer stickyness’ wordt bepaald door je prestaties over de gehele klantreis. Met zoveel verschillende toestellen, contactpunten, apps en websites wordt die klantervaring echter een soort van negenkoppige draak: moeilijk om te managen.” Dat los je op door de conversaties te stroomlijnen binnen die berichtenkanalen.

De ervaringskloof

Retail is als sector op dit vlak nog geen voorloper, zegt Gaasterland. “Maar wees gerust: als je nog niet zo ver bent, dan ben je in goed gezelschap. Uit beroepsmisvorming stel ik altijd een klantenservicevraag voor ik iets koop, en in zeven van de tien gevallen krijg ik dan een standaard berichtje: ‘Bedankt voor uw vraag, u bent geregistreerd onder klantnummer xyz…’ Zeker wat grotere retailers hebben moeite om dit op schaal uit te rollen.”

Hij verwijst naar de ervaringskloof of de ‘customer experience gap’, een begrip dat in 2005 werd geïntroduceerd door Fred Reichheld, de uitvinder van de NPS-score. 80% van de bedrijven denkt een superieure klantervaring te bieden, maar slechts 8% van de klanten is het daarmee eens. “Het is nu eenmaal ingewikkeld om voor elkaar te krijgen. We praten al tien jaar over customer experience en customer intimacy, maar we zijn nog niet ontzettend ver. Er zijn veel drempels: interne silo’s, data…”

Expertise ontsluiten

Bol.com bijvoorbeeld is al heel lang met Billie bezig. Die virtuele assistent vangt een groot deel van de standaardvragen wel op, maar niet alle. “Je hebt ook twee soorten shoppers. Transactionele shoppers weten precies wat ze willen en zoeken de laagste prijs. Relationele shoppers zijn bang om het verkeerde te kopen. Dan moet je niet bij Billie zijn: ik kan het niet aan de chatbot vragen. Je wil die expert die je advies kan geven. Maar dat soort adviezen, daar is retail op de gedigitaliseerde manier nog niet erg ver mee. Dat gaat het volgende station zijn: je expertise op een geautomatiseerde manier ontsluiten.”

Zullen de recente ontwikkelingen op het vlak van AI, met toepassingen als ChatGPT, een versnelling veroorzaken op dit vlak? “We hebben de neiging om de impact van dit soort innovaties op de korte termijn te overschatten en op de lange termijn te onderschatten. De uitdaging ligt in de controle: wanneer je als retailer iedere dag 100.000 chatgesprekken voert, dan ben je afhankelijk van de ‘black box’ van die tool en van de duimpjes die mensen je geven. Je geeft dan een stuk van de verantwoordelijkheid voor de klantervaring uit handen.”

Laatste tickets

Over de relatie tussen klantenservice, loyaliteit, klantervaring, engagement en welke bouwstenen je daarvoor nodig hebt, daarover komt Michiel Gaasterland meer vertellen op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt op donderdag 23 maart in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Ook Erik Cuypers van Maxeda DIY Group, Wim Mathues van Decathlon Marketplace, Tom Deprater van Collect&Go en Frederik De Vetter van MediaMarkt Belgium betreden die dag het podium. Wees er snel bij: het event is nu al bijna uitverkocht!

Klik hier om nog een last-minute ticket te bemachtigen
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN