RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Adyen
  • Onderwerpen KlantentrouwPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wispelturige shoppers terugwinnen? Verbind je online en offline kanalen

icon
Algemeen19 juni, 2023

(Publireportage) Door de inflatie daalt de klantentrouw: shoppers gaan op zoek naar koopjes. Klanten terugwinnen doe je niet alleen met korting, maar ook met technologie: verbind je online kanalen en de fysieke winkel zodat je altijd en overal jouw klanten kan bedienen.

Hogere prijzen, wisselvallige shoppers

De inflatie van de afgelopen maanden heeft de consument wisselvalliger dan ooit gemaakt. Wel één retailer op drie ziet dat klanten minder loyaal werden als gevolg van hogere prijzen. Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van financieel technologieplatform Adyen, dat in februari van dit jaar onderzoek uitvoerde naar de shopgewoontes bij 510 Belgische retailers en 1.000 Belgen.

Bijna één retailer op drie vreest voor de concurrentie met andere spelers en is bang dat shoppers dit jaar minder geld zullen uitgeven dan het jaar voordien. Vooral de voedingssector staat onder druk. Daar zijn bijna vier handelaars op tien bang voor rechtstreekse concurrenten. Ze geven aan dat grotere spelers de prijzen in de industrie naar omlaag halen.

Het hele jaar door kortingen

Aan de klantkant zien we dat Belgische consumenten vandaag langer zoeken naar de beste koopjes. Eén shopper op drie is zelfs bereid te wachten op kortingsdagen zoals Black Friday of de zomersolden om geld te besparen. Een kwart van de consumenten doet minder frequent aankopen, maar vult de winkelkar meer wanneer de trip naar de winkel toch wordt gemaakt.

Om die koopjesjagende consumenten tegemoet te komen, biedt bijna de helft van de retailers het hele jaar door kortingen aan, terwijl ze dat vroeger niet deden. Ze geven ook prijsvoordelen voor basisproducten en -diensten. De meeste handelaars zeggen bovendien dat ze in de toekomst flexibeler zullen omgaan met kortingen, ook wanneer de inflatie daalt, zoals dat bijvoorbeeld nu het geval is.

Eéngemaakte verkoopstrategie

Naast prijzen, zullen handelaars ook andere argumenten uit de kast moeten halen om shoppers te converteren in trouwe, terugkerende klanten, ziet Adyen. Zo kunnen consumenten al bij één handelaar op drie makkelijk switchen en hun aankopen doen op zowel de onlinekanalen als in de fysieke winkel. Maar bij één retailer op vijf zijn de fysieke en de online verkopen volledig van elkaar gesplitst.

Nochtans biedt een eengemaakte verkoopstrategie – ook gekend als “unified commerce” – vaak voordeel. Retailers zien klanten namelijk vaker terugkeren wanneer ze hen de keuze geven om te shoppen waar ze zich het meest comfortabel voelen. Daardoor zien ze hun verkopen bovendien ook effectief stijgen. 

“Het gedrag van de Belgische consument is door de afgelopen jaren veranderd. Het is daarom essentieel voor retailers om aan de vernieuwde behoeften te voldoen. Door in te zetten op technologie kunnen retailers eengemaakte klantervaringen creëren en zo de muren tussen online en fysiek doorbreken”, aldus Julien Marlier, Country Manager Adyen België.

Personaliseer de klantreis

Ook het gebruik van CRM-systemen om de klantreis te personaliseren neemt gestaag toe bij Belgische retailers: van 20% in 2022 tot 27% in 2023. Meer dan de helft van de retailers heeft echter nog steeds moeite om shoppers te categoriseren op basis van hun behoeften, en slechts één op vijf kan online en instore transactiegegevens met elkaar verbinden. Dit onbenutte potentieel biedt retailers een belangrijke kans om hun klantervaring te verbeteren.

Het belang van personalisatie wordt steeds duidelijker. Nu Belgische consumenten minder koopkracht hebben door de inflatie, hecht de meerderheid van hen meer waarde aan een lonende winkelervaring. Consumenten verwachten gepersonaliseerde kortingen van retailers bij wie ze regelmatig winkelen, en geven de voorkeur aan retailers die een aangepaste winkelervaring bieden op basis van hun aankoopgeschiedenis en voorkeuren.

Met de juiste partner aan jouw zijde kanje als retailer je klantrelaties en je bedrijfsprestaties optimaliseren. Benieuwd naar wat Adyen voor jou kan betekenen?

Klik hier om het volledige rapport te downloaden
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN