RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese autoverkoop stijgt 12e maand op rij, maar niet in Nederland

icon
Automotive18 september, 2014

 

Groei met 6% in de eerste acht maanden

De autoverkoop in Europa is in augustus toegenomen tot 669.395 voertuigen, een stijging van 2,1% in vergelijking met een jaar eerder. Dankzij de goede zomer zit de Europese autoverkoop nu al voor de twaalfde maand op een rij in de lift. Een record, zo beweert de Europese sectororganisatie voor de automobielindustrie ACEA.

 

Tijdens de eerste acht maanden van dit jaar ging de Europese autoverkoop met 6% omhoog tot bijna 8,34 miljoen wagens. Alle grote automarkten groeiden in die period, zo steeg de verkoop in Frankrijk met 1,6%, in Duitsland met 2,6% en in Groot-Brittannië zelfs met 10,1%.

 

Nederland en België blijven achter

Slechts drie landen volgen de positieve Europese trend niet: naast Oostenrijk (-4,6%) gaat het om Nederland en België. In België werden van januari tot en met augustus 351.712 nieuwe auto’s ingeschreven, dat zijn er 0,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

 

In Nederland ligt de verkoop sinds het begin van dit jaar nog altijd 5,4% achter op die van vorig jaar. De voorbije acht maanden werden er 255.183 auto’s ingeschreven. Vooral augustus was barslecht: toen was er een krimp met 9,1%. De Nederlandse automarkt is duidelijk nog niet hersteld van de crisis.

 

Volkswagen onbedreigde nummer één

Het meest verkochte automerk in Europa in de periode januari tot en met augustus was Volkswagen met meer dan 1 miljoen auto’s. Renault kwam op de tweede plek met bijna 570.000 auto’s, gevolgd door Peugeot dat net geen 511.000 voertuigen verkocht.

 

Op groepsniveau blijft VW Group – het concern boven Volkswagen, Audi, Seat en Skoda – de ongenaakbare marktleider: het Duitse concern verkocht liefst 2.121.492 auto’s. Dat zijn er dik twee keer meer dan de 914.265 stuks van de PSA Group (Peugeot en Citroën) en de 817.562 stuks van de Renault Group (Renault en Dacia).

Meer Automotive
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen4 januari, 2024
    Tankstations TotalEnergies worden definitief Couche-Tard

    De overname van de Total-tankstations door de Canadese retailgroep Couche-Tard is een feit. Geleidelijk zullen de tankshops van naam en concept veranderen.

  • icon
    Automotive1 juni, 2023
    Nieuwe eigenaar tankstations Maes zet in op buurtshops

    De tankstations van Maes komen in handen van de Nederlandse sectorgenoot Hametha. De nieuwe eigenaar wil nu ook de keten van buurtwinkels l'Unique uitbreiden.

  • icon
    Automotive20 maart, 2023
    Het einde van het tankstation? Total kiest eieren voor zijn geld

    Total verkoopt zijn Europese tankstations, met uitzondering van Frankrijk, aan de Canadese groep Couche-Tard. De oliereus bereidt zich voor op het uitdoven van de verbrandingsmotor.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN