RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Peugeot-Citroën verkocht ‘schoonste’ wagens van 2014

icon
Automotive17 juni, 2015

 

Gemiddeld 123,4 gram per kilometer

Elke nieuwe auto die vorig jaar voor het eerst op de Europese wegen rondreed, stootte gemiddeld 123,4 gram CO2 uit per kilometer. Dat is een daling met 2,6% tegenover 2013, zo blijkt uit de tiende editie van ‘How clean are Europe’s cars?‘ van de Europese organisatie voor duurzame mobiliteit Transport & Environment (T&E).

 

Volgens de officiële statistieken van het Europees MilieuAgentschap bracht Peugeot-Citroën de properste auto’s op de weg. De Fransen zijn goed voor een uitstoot van 110,1 gram per kilometer, net voor Toyota (112,8 g) en Renault (113,6 g).

 

Daimler (131,5 g), BMW (131,7 g) en Honda 133,9 g) zijn de hekkensluiters onder de 15 populairste autoconstructeurs: zij zullen zelfs extra gas moeten geven willen ze de norm van 130 g halen die Europa oplegt voor dit jaar.

 

De grootste sprong voorwaarts realiseerde Nissan (op vier): het wist zijn CO2-uitstoot te beperken van 130,9 naar 115 gram per kilometer, liefst 12% beter. Ford (op zes met 121,7 g) en Hyundai (op 11 met 130,5 g) gingen er dan weer op achteruit.

 

Twee kanttekeningen

Sinds de Europese Unie acht jaar geleden voor het eerst efficiëntienormen voor auto’s invoerde, is de gemiddelde uitstoot al gedaald met 37 g CO2 per kilometer, wat neerkomt op een besparing van 1,5 liter brandstof per 100 km. Niet slecht, al plaatst Transport & Environment wel twee serieuze kanttekeningen bij de resultaten.

 

Enerzijds is de daling van de CO2-uitstoot vorig jaar met ‘maar’ 2,6% minder groot dan het gemiddelde over de periode 2007-2014, toen er elk jaar nog zo’n 3,6% afging. Anderzijds maant de organisatie consumenten aan om de officiële cijfers van de constructeurs met een stevige korrel zout te nemen: “Wagenproducenten manipuleren hun testen om te kunnen beweren dat hun auto’s minder brandstof nodig hebben. Die manipulatie is zo ernstig dat slechts de helft van de gemeten vooruitgang daadwerkelijk gerealiseerd wordt op de weg”, zo beweert T&E.

 

Op naar 95 g/km tegen 2021

In zijn tiende editie blikt T&E ook al even vooruit naar de nieuwe EU-norm waaraan de constructeurs tegen 2021 moeten voldoen: 95 g/km (tegenover 130 g/km dit jaar). De organisatie vroeg zich af wanneer de verschillende constructeurs die nieuwe norm zouden halen als ze voortdoen op de ingeslagen weg (zie grafiek).

 

Dan zijn Volvo en Nissan de duidelijke winnaars: zij zouden de 95 g/km-norm al in 2018 halen. Peugeot-Citroën en Toyota zouden hen een jaar later vergezellen en Daimler in 2020. Ook Renault zou tijdig, zij het op de valreep, aan de nieuwe norm voldoen. Alle andere merken daarentegen zouden niet slagen in hun examen. Tegen het huidige tempo zouden Hyundai en Honda pas in 2027 aan de nieuwe Europese normen voldoen. Kortom, zij moeten meer dan één versnelling hoger schakelen.

Meer Automotive
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen4 januari, 2024
    Tankstations TotalEnergies worden definitief Couche-Tard

    De overname van de Total-tankstations door de Canadese retailgroep Couche-Tard is een feit. Geleidelijk zullen de tankshops van naam en concept veranderen.

  • icon
    Automotive1 juni, 2023
    Nieuwe eigenaar tankstations Maes zet in op buurtshops

    De tankstations van Maes komen in handen van de Nederlandse sectorgenoot Hametha. De nieuwe eigenaar wil nu ook de keten van buurtwinkels l'Unique uitbreiden.

  • icon
    Automotive20 maart, 2023
    Het einde van het tankstation? Total kiest eieren voor zijn geld

    Total verkoopt zijn Europese tankstations, met uitzondering van Frankrijk, aan de Canadese groep Couche-Tard. De oliereus bereidt zich voor op het uitdoven van de verbrandingsmotor.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN