Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretailers MediaMarkt en Saturn, heeft zijn winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.
“Op de goede weg”
De omzet van Ceconomy daalde in het afgelopen kwartaal met 1,6% naar 5,2 miljard euro. Vooral in de Duitstalige regio stond de omzet onder druk. De maanden januari tot maart zijn traditioneel zwakker, na de belangrijke kerstperiode. De onlineomzet steeg wel met 7,4% naar bijna 1,3 miljard euro, goed voor een kwart van het totaal. Bovendien verbeterde de winstgevendheid sterk: de aangepaste winst voor intresten en belastingen (EBIT) verdubbelde tot 10 miljoen euro.
“Voor de negende keer op rij groeien we duurzaam en verbeteren we onze winstgevendheid – een bewijs dat onze strategie succesvol is en dat we op de goede weg zijn”, zegt interim CEO Kai-Ulrich Deissner. Hij leidt tijdelijk het bedrijf in afwachting van een opvolger voor Karsten Wildberger, die recent het bedrijf verliet om minister van digitalisering te worden in de nieuwe Duitse regering.