RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

In 2020 alleen nog maar duurzaam vlees in de supermarkten

icon
Food2 september, 2011

In 2020 zal al het vlees in de Nederlandse supermarkten duurzaam zijn. Dat belangrijke engagement – met verregaande implicaties voor de vleesindustrie – gaan vooraanstaande betrokkenen op alle niveaus van de Nederlandse vleesindustrie, van supermarkten tot veehouders, gezamenlijk aan. Zo maakt Commissie-Van Doorn, een commissie die in opdracht van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant tot een advies moest komen over de toekomst van de intensieve veehouderij, vandaag bekend.

Naar een duurzame vleesindustrie

Het Verbond van den Bosch – zo heet het akkoord – bestaat eruit dat de veehouderij binnen de acht jaar moet overschakelen naar een duurzame vorm van intensieve veehouderij waarin dierenwelzijn centraal staat, de volksgezondheid gewaarborgd is en afvalkringlopen gesloten zijn.

Opvallend is dat zo goed als alle Nederlandse supermarktketens hebben ondertekend: Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, Plus Supermarkten, C1000, Sligro Food Group, Coop Supermarkten, Spar, Deen Supermarkten,… “Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot zorgvuldig intensief”, claimt commissievoorzitter Daan Van Doorn.

Alle niveaus van de waardenketen

De ondertekenaars verbinden zich aan een reeks concrete maatregelen die ze de komende acht jaar moeten uitvoeren. In verschillende fases zal de veehouderij de overstap maken naar een duurzame aanpak. Als eerste moet het preventief gebruik van antibiotica worden stopgezet: vanaf 1 januari 2012 mogen dieren alleen nog antibiotica als ze ziek zijn. In een later stadium treden bindende afspraken over sluitende grondstoffen- en afvalkringlopen in werking. Het geheel wordt gecontroleerd door ketenkwaliteitsstandaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.

“Het werkelijk baanbrekende in de voorstellen is de ketenbenadering”, benadrukt de commissievoorzitter. “Waar partijen voorheen afwachtten wie de eerste stap zou zetten, is nu een vertrouwenwekkende visie neergelegd die de steun heeft van het bedrijfsleven, belangenorganisaties, overheden en ngo’s. Dit toont niet alleen aan hoe breed het draagvlak is, maar ook hoe sterk de urgentie wordt gevoeld.”

Wereldwijde consequenties

Of ook de veehouders zelf zo tevreden zullen zijn met de beslissing, is echter nog maar de vraag. De klemtoon op duurzaamheid en dierenwelzijn maakt de veeteelt weer arbeidsintensiever en veeleisender voor de boeren. En dat terwijl de supermarkten ongetwijfeld druk op de marges zullen blijven uitoefenen.

“Niet alle veehouders zullen de stap naar ‘zorgvuldig intensief’ kunnen maken’, erkent Van Doorn. “Maar voor de resterende veehouders biedt het juist een aantrekkelijker perspectief.” De veetelers zullen een grotere maatschappelijke waardering krijgen en aangezien de kwaliteit verhoogt, zal ook de economische waarde van het vlees stijgen.

Door de nieuwe ‘unique selling proposition’ van het Nederlandse vlees rekent de Commissie bovendien op een positief effect op de export. Het buitenland is namelijk altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor het Nederlandse vlees. Ook buiten Nederland zal de switch naar duurzaam vlees dus significante gevolgen hebben.

 

En hopelijk dient Nederland niet het minst als inspirerend voorbeeld.

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;} “Met het Verbond van Den Bosch is een niet-vrijblijvende
beweging ingezet die zich richt op de toekomstige boer in een duurzame keten”, besluit de Commissie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN