RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Tony's Chocolonely
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

23% omzetgroei – maar nog geen winst – voor Tony’s Chocolonely

icon
Food30 januari, 2024

Tony’s Chocolonely heeft vorig jaar een omzetgroei van 23% naar 150 miljoen euro gerealiseerd. Zes nieuwe bedrijven sloten zich aan bij het impactbedrijf, waaronder retailers Hema en Jumbo.

Sterke groei in België

In absolute cijfers boekte Tony’s Chocolonely in zijn boekjaar 2022/23 een recordgroei van 28 miljoen euro, waardoor de netto-omzet groeide naar 150,2 miljoen euro. Die vooruitgang is te danken aan de succesvolle lancering van de Tony’s Lil’ Bits chocoladeballen en aan een sterke omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland en België (+41%). “De sterke groei in België is te danken aan een groeiend aantal verkooppunten in Vlaanderen en Wallonië, en ook een mooi verhoogde rotatie, dus meer verkochte repen”, zegt financieel directeur Jan Huij.

Winst maakt Tony’s echter niet: de EBIT ging 2,7 miljoen euro in het rood omdat het bedrijf ervoor kiest verder te investeren in groei. In juni haalde de producent nog 20 miljoen extra kapitaal op, onder andere bij het Belgische investeringsfonds Verlinvest.

Met Hema en Jumbo kreeg Tony’s Chocolonely er vorig jaar twee belangrijke partners uit de retailwereld bij. Zij kopen de cacao voor hun huismerk- en seizoenchocoladeproducten voortaan in via Tony’s Open Chain. Onder andere Aldi (Nord en Sud), Ahold Delhaize en Plus waren al partners. Alle grote Nederlandse supermarktketens hebben zich nu bij de missie van het impactbedrijf aangesloten.

Einde aan uitbuiting

Via Tony’s Open Chain ontvangen nu 17.740 boeren in Ivoorkust en Ghana voor hun cacao de prijs voor een leefbaar inkomen (een prijs die nog een stuk hoger ligt dan de Fairtrade-premie): dat zijn er bijna 3.000 meer dan vorig jaar (+20%). Het percentage kinderarbeid bij de partnercoöperaties waar Tony’s Open Chain mee samenwerkt is met 10,5% significant lager dan het industriegemiddelde van 46,7%. Bij de coöperaties waar Tony’s langer dan drie jaar mee samenwerkt ligt dit percentage nog lager: 4,4%. Satellietbeelden en ontbossingsrapporten bevestigen bovendien dat Tony’s keten is vrij van ontbossing, meldt het bedrijf.

Tony’s Chocolonely kondigt nu een nieuwe impactbelofte aan: “Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao”. Het bedrijf wil de strijd aangaan tegen álle vormen van uitbuiting in cacao: zowel het gebrek aan een leefbaar inkomen, als kinderarbeid, illegale arbeid en ontbossing.

In het boekjaar 2023/24 wil Tony’s Chocolonely een omzetgroei van 20% realiseren en 21.000 cacaoboeren bereiken.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN