RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags grensshoppen
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie BelgiëFrankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

43% meer grensaankopen: wat schuilt achter de cijfers?

icon
Food26 juni, 2023
mimpki / Shutterstock.com

Belgen hebben in het eerste kwartaal bijna de helft meer over de grens gekocht dan een jaar eerder: vooral in Frankrijk is er een opmerkelijke stijging (+70%). 37% van de Belgen doet al geregeld boodschappen in het buitenland. Daar hoort wel een flinke kanttekening bij…

Niet wat het lijkt?

Belgen kochten in het eerste kwartaal van 2023 voor 688 miljoen euro buiten de eigen landsgrenzen: dat is ruim 43% meer dan een jaar eerder, becijferde GfK voor handelsfederatie Comeos. Meer dan één op de drie Belgen doet regelmatig fysieke aankopen in het buitenland. Met name door de hoge inflatie trekken steeds meer shoppers de grens over.

Wel valt bij de frappante groei een belangrijke kanttekening te maken: in het eerste kwartaal van 2022 zat de coronavrees er nog goed in en woedde de omicronvariant. Pas in maart mochten de mondmaskers in winkels uit. Dit zal zeker een deel van de consumenten hebben tegengehouden om grote winkeluitstappen te ondernemen, en dus was de basis voor de vergelijking erg zwak.

Koopkracht beschermen

Niettemin blijft het opvallend dat vooral Frankrijk aan populariteit wint. Van de 688 miljoen euro grensaankopen werd 423 miljoen euro in Franse supermarkten besteed, bijna 70% meer dan een jaar voordien. Nabijheid is een bepalende factor: de helft van de Belgen woont op minder dan een uur rijden van de grens, en bijna één Waal op de drie woont zelfs op minder dan twintig kilometer van de Franse grens, zegt Comeos-CEO Dominique Michel aan De Standaard.

De prijsverschillen zijn de voornaamste reden voor het toegenomen fenomeen: de Franse overheid neemt veel anti-inflatiemaatregelen om de koopkracht van de bevolking te beschermen. Zo is het akkoord met de supermarktketens om een korf basisproducten aan “de laatst mogelijke prijs” te verkopen, verlengd tot het einde van het jaar. Ook is er pas een akkoord bereikt met de 75 grootste voedingsproducenten om de prijzen te zakken voor onder andere pasta, gevogelte, granen en olie. Belgisch minister Dermagne vraagt nu dezelfde inspanningen van producenten, maar botst op weerstand.

Btw-discussie

Comeos vreest bovendien dat de grensaankopen nog zullen toenemen als de regering zijn plannen voor een btw-herziening doorzet. Volgens het fiscaal plan van minister Van Peteghem zouden basisproducten, zoals groenten, eieren en melk, helemaal worden vrijgesteld van btw, maar stijgt het tarief voor overige voeding van 6% naar 9%.

In Frankrijk is het btw-tarief op voeding in de supermarkten 5,5%, al is bijvoorbeeld snoepgoed 10 en alcohol 20% belast. De handelsfederatie maakt ook van de gelegenheid gebruik om een mogelijke verhoging van de verpakkingsheffing en de zwerfvuilbelasting aan te klagen. “De grensaankopen zullen exploderen”, klinkt het.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN