RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

icon
Food9 augustus, 2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

 

Forse investeringen in eigen brouwerijen

Voor AB InBev is Afrika de groeimarkt van de toekomst, verteltde CEO Carlos Brito op een investeerdersbijeenkomst in Johannesburg, Zuid-Afrika. Sinds SAB Miller (de SAB staat voor South African Breweries) in 2016 in handen is gekomen van AB InBev, investeert de brouwerijgroep fors in het continent. In Nigeria opent de bierproducent nog deze maand een brouwerij van 220 miljoen euro, volgend jaar opent ook in Mozambique een brouwerij en in Tanzania moet op korte termijn een productiefaciliteit van 90 miljoen euro komen. Sinds dit jaar is in Zuid-Afrika en in Nigeria alvast voor het eerst Budweiser te vinden. 

 

Nergens in de wereld gaat de bevolkingsgroei zo snel als in Afrika, legt topman Brito volgens De Standaard uit: het aantal Afrikanen stijgt met 1,3 miljard tegen 2048. Dat is ongeveer even veel als het aantal inwoners in China vandaag. Over tien jaar is in Afrika het aantal mensen oud genoeg om alcohol te drinken al met 29% gestegen. Ook de welvaart neemt snel toe, zodat mensen meer (en duurder) bier gaan drinken.

 

Heineken en AB InBev vechten om Afrika

Vandaag hebben de meeste Afrikaanse markten nog een lage maturiteit op het vlak van bier: waar het gemiddelde inkomen laag is, wordt weinig alcohol gedronken. Als ze dan drinken, drinken ze wel bier, maar dan zijn het de mannen die naar bars gaan om even hun zorgen te vergeten. Wanneer de welvaart toeneemt, drinken ook vrouwen en drinkt men ook thuis. Behalve voor lokale merken komt er dan ook een markt voor meer premium merken, zoals Stella Artois of Corona. Aangezien Afrika volgens AB InBev goed op weg is om snel die transitie te maken, geeft de brouwerijgigant er met dank aan de expertise van SAB Miller nu alvast plankgas.

 

Er zijn wel kapers op de kust: het Nederlandse Heineken is al lang erg actief in Afrika en de rivaal houdt elke stap van AB InBev nauwgezet in de gaten. Op de overname van SAB Miller door AB InBev heeft Heineken meteen gereageerd door extra te investeren in kernlanden Congo, Ethiopië, Ivoorkust, Mozambique en Nigeria. Vooral in Nigeria woedt de strijd, aldus De Standaard: AB InBev is vastbesloten marktleider Nigerian Breweries, een dochteronderneming van Heineken, er stevig uit te dagen met zijn nieuwe brouwerij.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN