RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

icon
Food7 september, 2012

Versimpelde versketen

In een persbericht laat de marktleider weten dat het de medewerkers vandaag heeft laten weten de versketen te gaan versimpelen: in samenwerking met de leveranciers zal een deel van het versassortiment voortaan vanuit twee National Category Centers (NCC’s) worden verdeeld. Versleveranciers beleveren deze centra direct en hoeven zelf geen voorraden meer aan te houden.

 

De huidige twee landelijke verscentra – in Nieuwegein en Utrecht – zullen over enkele jaren volledig zijn vervangen door deze NCC’s. Waar deze zullen zijn gevestigd, is op dit moment nog niet bekend. Wel geeft Albert Heijn aan dat de twee NCC’s zullen worden uitbesteed aan een logistieke dienstverlener.

 

“Welke dienstverlener dat is, kan ik nu nog niet zeggen. We zijn nog met partijen in gesprek“, zegt AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. “De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Niettemin hebben we ervoor gekozen om onze medewerkers nu al in te lichten over de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden.”

 

Tijdwinst boeken in vers

De nieuwe centra zullen die de gehele versstroom voor hun rekening nemen. “Op de distributie AGF zal dit geen invloed hebben, maar bijvoorbeeld wel op de logistiek van vers vlees”, zegt Aspeslagh. “Daar is winst te behalen van minimaal één tot wel meerdere dagen. Zo bereiken die producten eerder – dus verser – en sneller de schappen van onze winkels.”

 

AH bestudeert volgens Aspeslagh in welke vers-assortimenten de meeste tijdwinst is te behalen. Bovendien hoeven de leveranciers geen voorraden meer aan te houden en kunnen ze de NCC’s meteen vanaf productie beleveren.

 

Mechanisatie orderpicking

De mechanisatie in de regionale distributiecentra (RDC’s) zal in eerste instantie worden getest. “Dat doen we in één van onze vier RDC’s”, zegt Aspeslagh. “Welk centrum het betreft, is nu nog niet bekend. We gaan het eerst testen en daarna geleidelijk aan uitrollen. Ook dit is een proces van enkele jaren.

 

Door de mechanisatie van de orderpicking verwacht Albert Heijn in de toekomst minder behoefte te hebben aan uitzendkrachten. “Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie”, stelt AH in haar persbericht.

 

Groei in Nederland en daarbuiten

De logistieke aanpassingen zijn immers ook gericht op toekomstige groei: “We merken dat we nu tegen de grenzen van onze capaciteit aanlopen”, stelt Aspeslagh. “We hebben er nu 82 nieuwe supermarkten aan ons winkelbestand toegevoegd. Bovendien willen we ook in Europa verder groeien.”

 

Ook online heeft Albert Heijn groeiplannen en daarvoor gaat het een aanvoerketen testen met distributiecentra en afhaalpunten. “Dat is inderdaad ook groei,” zegt Aspeslagh, “maar de online plannen hebben geen invloed gehad op de logistieke plannen die we vandaag aankondigen. Het betreft hier puur een nieuwe logistiek voor het efficiënt beleveren van winkels.”

 

Albert Heijn noemt de investeringen in de fysieke aanvoerketen ‘fors’. Hoe fors, daarop kan Aspeslagh vooralsnog geen antwoord geven – ook niet bij benadering.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN