RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize overtreft verwachtingen en verhoogt prognoses

icon
Food11 augustus, 2021

Ondanks een moeilijke vergelijkingsbasis heeft Ahold Delhaize in het tweede kwartaal sterke cijfers neergezet, met Albert Heijn en bol.com als uitblinkers. De groep verhoogt de winstverwachtingen voor het volledige jaar 2021.

 

Sterke groei online

Foodretailgroep Ahold Delhaize behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 18,6 miljard euro, een stijging van 3 procent bij gelijke wisselkoersen. Met een vergelijkbare omzetstijging van 2,4 procent deed de groep het beter in Europa dan in de VS (-1,5 procent), waar de versoepelingen van de coronamaatregelen al eerder ingingen en waar consumenten vorig jaar ook meer hamsterden. De onlineomzet groeide met 35,8 procent. De operationele marge bedroeg 4,5 procent, een daling met 0,8 procentpunten tegenover vorig jaar. Het operationeel resultaat klokte af op 832 miljoen euro, een daling met 12,2 procent.
 

In Europa behoorden Albert Heijn, bol.com en de activiteiten in Tsjechië tot de uitblinkers. Webwinkel bol.com zag de omzet stijgen met 24,2 procent. De omzet van de verkooppartners groeide met 26 procent. Er zijn intussen bijna 47.000 ondernemers actief op het platform. In de Benelux wonnen de merken van de fusiegroep opnieuw marktaandeel, meldde Ahold Delhaize tijdens een conference call, maar meer details gaf de retailer niet.

 

Hoge vraag naar voeding voor thuis

Dat zijn sterke cijfers met het oog op de uitzonderlijke omzetstijgingen tijdens de coronapandemie vorig jaar en ze zijn ook beduidend beter dan wat analisten hadden verwacht. Ondanks de aanhoudende onzekerheid voelt de retailer zich zelfverzekerd genoeg om de verwachtingen voor dit jaar nog op te trekken: Ahold Delhaize mikt nu op een operationele brutomarge van 4,3 procent (tegenover 4 procent eerder). De winst zal volgens de groep toenemen met 10 tot 20 procent in vergtelijking met 2019 (tegenover 10 tot 15 procent eerder).
 

Ook na het heropenen van de samenleving blijft de vraag naar voeding voor thuis zeer veerkrachtig, verklaart topman Frans Muller. “Veel van de gewoonten die consumenten tijdens de COVID-19 pandemie in 2020 hebben aangeleerd, blijken te beklijven, geholpen door onze initiatieven om ons omnichannelaanbod voor consumenten te verbeteren.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN