RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold Delhaize
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize gaat voor overnames en retailmedia

icon
Food23 mei, 2024

Ahold Delhaize heeft een nieuwe strategie klaar: de komende vier jaar vormen data, omnichannel en huismerkproducten de basis om jaarlijks met 4% te blijven groeien.

30 miljoen onlinegebruikers

Geen grote omwentelingen in het nieuwe vierjarenplan van Ahold Delhaize, wel een verdere verfijning van de ingeslagen weg. De supermarktgroep wil tussen 2025 en 2028 jaarlijks 4% netto-omzetgroei blijven halen, en ook de beoogde operationele marge ligt op 4%. Hoe dat moet lukken? Vooral dankzij in totaal vijf miljard euro aan besparingen, drie miljard euro uit nieuwe inkomstenbronnen en dertig miljoen maandelijkse onlinegebruikers.

CEO Frans Muller zet niet de klant centraal in de nieuwe strategie, maar kiest bewust voor een “multi-stakeholderaanpak”. Zo maken ook de medewerkers, lokale gemeenschappen, de producten en “portfolio-excellentie” (met dank aan schaalvoordelen) deel uit van de zes strategische prioriteiten. “Supermarktje spelen” is niet meer genoeg, zo blijkt duidelijk uit het voorgestelde groeimodel.

Groeimodel Ahold Delhaize

Nieuwe businessmodellen

Digitalisering, loyaliteit en eigen merken worden de wapens bij uitstek. “We weten dat een omnichannelshopper 1,5 tot 3 keer meer bij ons besteedt in onze meest volwassen markten”, zegt Muller. Ahold Delhaize gaat daarom voor getrouwheidsapps, digitale content en meer dan 80% verkopen met de (digitale) klantenkaart.

De klantenkaartdata is namelijk van groot belang voor de “aanvullende inkomstenstromen” die Ahold Delhaize wil laten groeien tot ongeveer drie miljard euro in 2028. De Zaandammers willen retailmedia en -data vermarkten en nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen, zowel op B2B- als B2C-gebied.

Vernieuwing in de VS

In de eigen winkels moeten eigen merken alvast goed worden voor 45% – niet van het totale assortiment maar van alle winkelomzet. Dat de prijsperceptie tegelijk moet verbeteren, begrijpt de supermarktgroep. Intern blijft Ahold Delhaize daarom besparen: tussen 2025 en 2028 wil de groep vijf miljard euro saneren met gezamenlijke inkoop, door AI en automatisering, maar ook door het “bedrijfsmodel te vereenvoudigen” – herstructureringen dus.

“Portfolio excellence” is een belangrijk onderdeel van het vernieuwde plan, aldus Muller, die hint op zowel overnames als verkopen. In de Verenigde Staten hernieuwt de focus op Food Lion en Hannaford, terwijl ook Stop & Shop nieuw leven in wordt geblazen. Duizend winkels worden verbouwd, naast de opening van nieuwe supermarkten. In Europa ziet afscheidnemend topman Wouter Kolk nieuwe groeikansen in de regio Centraal- en Zuidoost-Europa, mede via overnames zoals die van Profi in Roemenië.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN