RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags veggie/vegan
  • Bedrijven Ahold Delhaize
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize neemt leveranciers en klanten mee op klimaatmissie

icon
Food29 november, 2022

Ahold Delhaize werkt zijn klimaatdoelstellingen bij en richt de blik daarbij op zijn leveranciers, producten en klanten. Leveranciers moeten hun uitstoot gaan verminderen, terwijl in de winkels meer plantaardig assortiment komt.

Leveranciers aan zet

Net zoals veel multinationals heeft Ahold Delhaize belooft om tegen 2050 in klimaatneutraal te worden: in de hele waardeketen moet de CO2-uitstoot netto nul worden. Het is nu vooral aan de klanten en leveranciers om hun duit in het zakje te doen, vindt de supermarktgroep. Tegen 2030 moet de uitstoot in dat externe deel van de waardeketen (scope 3) minstens met 37% dalen.

Nieuw is dat Ahold Delhaize zich niet meer baseert op 2018, maar 2020 als baseline gebruikt. De koolstofuitstoot moet dus 37% zakken tegenover 2020 in plaats van ten opzichte van 2018, zoals eerder het geval was. De “duizenden leveranciers, producenten en boeren die honderdduizenden producten leveren die dagelijks worden verkocht aan miljoenen klanten in de Verenigde Staten en Europa” zullen bijgevolg extra inspanningen moeten doen.

Wat de leveranciers betreft, wil Ahold Delhaize hen naar eigen zeggen aanmoedigen en ondersteunen om zelf wetenschappelijk onderbouwde emissiereductiedoelstellingen aan te gaan. Onder meer voedselafval, verpakking en vervoer horen zo te verminderen. “Onze merken kunnen bijdragen door hun leveranciers en boeren te steunen met concrete milieuacties. Zij kunnen dit bijvoorbeeld doen door langetermijncontracten met boeren af te sluiten”, zegt duurzaamheidsdirecteur Jan Ernst de Groot.

Meer plantaardig assortiment

Op productniveau wil Ahold Delhaize vooral meer plantaardige producten in het assortiment opnemen, hoewel de supermarktgroep ook algemeen “assortimenten met minder uitstoot” wil ontwikkelen. Albert Heijn geeft alvast het goede voorbeeld: tegen 2030 wil 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten verdelen. De andere Europese ketens zullen tegen eind 2024 ook zo’n “eiwitratio” vastleggen.

Naast meer veganistische en vegetarische opties, belooft Ahold Delhaize bij klanten duurzamere keuzes te stimuleren en te belonen. Het Nutri-Boost kortingprogramma van Delhaize is alvast een voorbeeld van zo’n loyaliteitsprogramma’s en kortingen. Verder wil de groep met behulp van navigatiesystemen en etikettering voor meer transparantie zorgen. Algemeen wil de groep verder een gezonde levensstijl vergroten.

Voor haar eigen activiteiten (scope 1 en 2) blijft Ahold Delhaize zich inzetten om tegen 2040 netto-nul te worden, met een tussentijdse doelstelling van 50% reductie tegen 2030.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN