RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold Delhaize
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize “op weg naar herstel” na zwak kwartaal

icon
Food8 november, 2023

Ahold Delhaize heeft een tegenvallend derde kwartaal achter de rug: een gevolg van aanhoudend hoge kosten en een laag consumentenvertrouwen. Toch is de retailer op weg naar herstel in Europa, zegt CEO Frans Muller.

Marktaandeelwinst

De omzet van Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal met 2,1% naar 21,9 miljard euro. De operationele marge daalde naar 3,8%, vooral als gevolg van hogere kosten in de Verenigde Staten. In Europa bedroeg die marge 3,5%, in de VS 4,2%. Toch benadrukt de retailer dat zijn marktaandeel stijgt in de belangrijkste markten. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 3,1% voor de groep: 0,9% in de VS en 7% in Europa. De onlineomzet steeg met 6,4%, dankzij groei met dubbele cijfers bij Food Lion en Hannaford en sterke marktaandeelwinst bij Bol(.com).

In de VS wegen lagere voedselhulp, hogere rentetarieven en de hervatting van de terugbetalingen van studieleningen in oktober op het shoppersentiment, zegt topman Frans Muller. “Als ik naar Europa kijk, dat de afgelopen twee jaar meer onder druk stond ​​dan de VS, heb ik er vertrouwen in dat we op weg zijn naar herstel.” Zonder de impact van het toekomstplan van Delhaize in België, bedroeg de vergelijkbare groei in Europa 7,2% en lag de marge hoger dan vorig jaar. Albert Heijn en Bol wonnen marktaandeel in Nederland.

Focus zal verschuiven

Muller wijst op drie belangrijke stappen die de retailer recent gezet heeft. De overname van Profi in Roemenië onderstreept het vertrouwen van Ahold Delhaize in de Midden- en Zuid-Europese regio. Door toe te treden tot inkoopalliantie Eurelec gaat de groep de hardnekkige prijsverschillen tussen de verschillende Europese markten aanpakken. Een doorlichting van de onlineactiviteiten in de VS heeft ook geleid tot de beslissing om bezorgdienst FreshDirect te verkopen aan Getir. “Onze grootste kracht als supermarktretailer is de echte omnichannelervaring – de combinatie van online en in-store”, aldus Muller.

De topman stelt dat Ahold Delhaize momenteel de prioriteiten afstemt op de macro-economische context en het concurrentielandschap. De focus zal wat moeten verschuiven, stelt hij. Meer duidelijkheid daarover belooft de retailer op een Strategiedag in mei 2024.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN