RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold Delhaize
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize “op weg naar herstel” na zwak kwartaal

icon
Food8 november, 2023

Ahold Delhaize heeft een tegenvallend derde kwartaal achter de rug: een gevolg van aanhoudend hoge kosten en een laag consumentenvertrouwen. Toch is de retailer op weg naar herstel in Europa, zegt CEO Frans Muller.

Marktaandeelwinst

De omzet van Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal met 2,1% naar 21,9 miljard euro. De operationele marge daalde naar 3,8%, vooral als gevolg van hogere kosten in de Verenigde Staten. In Europa bedroeg die marge 3,5%, in de VS 4,2%. Toch benadrukt de retailer dat zijn marktaandeel stijgt in de belangrijkste markten. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 3,1% voor de groep: 0,9% in de VS en 7% in Europa. De onlineomzet steeg met 6,4%, dankzij groei met dubbele cijfers bij Food Lion en Hannaford en sterke marktaandeelwinst bij Bol(.com).

In de VS wegen lagere voedselhulp, hogere rentetarieven en de hervatting van de terugbetalingen van studieleningen in oktober op het shoppersentiment, zegt topman Frans Muller. “Als ik naar Europa kijk, dat de afgelopen twee jaar meer onder druk stond ​​dan de VS, heb ik er vertrouwen in dat we op weg zijn naar herstel.” Zonder de impact van het toekomstplan van Delhaize in België, bedroeg de vergelijkbare groei in Europa 7,2% en lag de marge hoger dan vorig jaar. Albert Heijn en Bol wonnen marktaandeel in Nederland.

Focus zal verschuiven

Muller wijst op drie belangrijke stappen die de retailer recent gezet heeft. De overname van Profi in Roemenië onderstreept het vertrouwen van Ahold Delhaize in de Midden- en Zuid-Europese regio. Door toe te treden tot inkoopalliantie Eurelec gaat de groep de hardnekkige prijsverschillen tussen de verschillende Europese markten aanpakken. Een doorlichting van de onlineactiviteiten in de VS heeft ook geleid tot de beslissing om bezorgdienst FreshDirect te verkopen aan Getir. “Onze grootste kracht als supermarktretailer is de echte omnichannelervaring – de combinatie van online en in-store”, aldus Muller.

De topman stelt dat Ahold Delhaize momenteel de prioriteiten afstemt op de macro-economische context en het concurrentielandschap. De focus zal wat moeten verschuiven, stelt hij. Meer duidelijkheid daarover belooft de retailer op een Strategiedag in mei 2024.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN