RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold schroeft ambitieniveau op

icon
Food19 april, 2012

Herstel na 2003

Op het congres dat vandaag in Nieuwegein plaatsvond, roemde Van der Laan de prestaties van Ahold sinds het rampjaar 2003. Van herstel en wederopbouw is Ahold intussen doorgegroeid tot een degelijke groeidiamant. In sneltreinvaart kwamen de slides voorbij in zijn presentatie, waarbij de vergelijking met de hard-discounters Aldi en Lidl interessant was.

 

“Toen Albert Heijn zich na 2003 herpositioneerde, dacht iedereen dat we daarmee de hard-discounters in de kaart speelden”, zegt Van der Laan. “Het tegendeel is waar. Tussen 2007 en 2011 is het aandeel van Albert Heijn met 410 basispunten gestegen. Voor Aldi en Lidl gecombineerd was de stijging in dezelfde periode 60 basispunten.”

 

Lidl is full service

Die groei van de discounters kan volgens Van der Laan vooral op het conto van Lidl worden bijgeschreven. “Lidl doet het goed en is volgens onze klanten allang geen hard-discounter meer, maar een full service winkel. Dat zijn zaken waarmee we rekening moeten houden. Consumenten zijn op zoek naar meer value for money, getuige het succes van Lidl, Easyjet of de huismerken. Daarmee houden wij in onze ontwikkeling terdege rekening.”

 

Het jaar 2003 is volgens Van der Laan “…het jaar waarin we het wheel of retail hebben herontdekt.” Dat wil volgens hem zeggen: hernieuwde aandacht voor kostencontrole en de kostenvoordelen herinvesteren in het bedrijf om de omzet te verbeteren.

 

Eigen aandelen inkopen is eigenlijk niet de bedoeling

Daarmee alleen kom je er echter niet, weet ook de Ahold-topmanager. “De kosten controleren en de efficiëntie verhogen: dat blijft uiterst belangrijk, maar we moeten zoeken naar groei en ontwikkeling. Als wij er niet in slagen om onze kostenvoordelen te vertalen in toegevoegde waarde voor onze klanten, dan zijn we slechte marketeers.”

 

Dat geldt uiteraard ook voor de opbrengsten: Ahold is inmiddels een cash generator geworden die – volgens de buitenwacht – cash bij gebrek aan beter omzet in de inkoop van eigen aandelen. “We hebben de aandeelhouders inderdaad een plezier gedaan door voor twee miljard euro aan eigen aandelen in te kopen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling”, erkent ook Van der Laan. “We hebben ook enkele aankopen gedaan, zoals Bol.com en enkele winkels in de VS, maar we zullen de komende jaren meer ambitie tonen. Dat hebben we de analisten ook beloofd.”

 

Trots op Bol

Van der Laan zegt heel trots te zijn op de overname van Bol.com, die wel nog definitief moet worden goedgekeurd. In combinatie met Albert Heijn is daar veel ontwikkeling mogelijk, denkt hij: AH-winkels als ophaalpunten voor Bol, bijvoorbeeld. Dat mag echter nog niet worden gemeld zolang Bol nog niet officieel tot de Aholdfamilie behoort.

 

“Voor het einde van dit jaar zijn de eerste ophaalpunten operationeel waar klanten van Albert.nl hun online bestellingen kunnen meenemen”, zegt Van der Laan die de prestatie van Albert.nl als “…niet onverdienstelijk, zelfs vrij goed” benoemt. “We zoeken bij deze ontwikkeling nadrukkelijk de combinatie tussen online en de winkels. Multichannel,dus.”

 

Groei in België, Duitsland én Nederland

“Albert Heijn is een absoluut merkicoon”, stelt Van der Laan. “Gecombineerd met Etos en Gall & Gall is nog veel groei mogelijk in Nederland. We gaan ook in België en Duitsland aan de slag: in België willen we eind 2012 10 winkels hebben en per 2015 50 winkels. In Antwerpen, maar ook in Vlaamse plaatsen zoals Roeselare en Beveren.

 

In Duitsland opent net na de zomer de eerste ‘AH to go’ en willen we eind 2013 minstens 10 zulke winkels in Noordrijn-Westfalen hebben. Albert Heijn groeit over de grens en dat doen we in Duitsland en België met gecombineerde teams, die voor de helft uit lokale managers bestaan en voor de helft uit Nederlanders.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Pierre Toutel (COO) & Xavier Royaux (CEO), Exki Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaan onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België. Baristabeleving Het volledige concept ging op de...

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN