RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold schroeft ambitieniveau op

icon
Food19 april, 2012

Herstel na 2003

Op het congres dat vandaag in Nieuwegein plaatsvond, roemde Van der Laan de prestaties van Ahold sinds het rampjaar 2003. Van herstel en wederopbouw is Ahold intussen doorgegroeid tot een degelijke groeidiamant. In sneltreinvaart kwamen de slides voorbij in zijn presentatie, waarbij de vergelijking met de hard-discounters Aldi en Lidl interessant was.

 

“Toen Albert Heijn zich na 2003 herpositioneerde, dacht iedereen dat we daarmee de hard-discounters in de kaart speelden”, zegt Van der Laan. “Het tegendeel is waar. Tussen 2007 en 2011 is het aandeel van Albert Heijn met 410 basispunten gestegen. Voor Aldi en Lidl gecombineerd was de stijging in dezelfde periode 60 basispunten.”

 

Lidl is full service

Die groei van de discounters kan volgens Van der Laan vooral op het conto van Lidl worden bijgeschreven. “Lidl doet het goed en is volgens onze klanten allang geen hard-discounter meer, maar een full service winkel. Dat zijn zaken waarmee we rekening moeten houden. Consumenten zijn op zoek naar meer value for money, getuige het succes van Lidl, Easyjet of de huismerken. Daarmee houden wij in onze ontwikkeling terdege rekening.”

 

Het jaar 2003 is volgens Van der Laan “…het jaar waarin we het wheel of retail hebben herontdekt.” Dat wil volgens hem zeggen: hernieuwde aandacht voor kostencontrole en de kostenvoordelen herinvesteren in het bedrijf om de omzet te verbeteren.

 

Eigen aandelen inkopen is eigenlijk niet de bedoeling

Daarmee alleen kom je er echter niet, weet ook de Ahold-topmanager. “De kosten controleren en de efficiëntie verhogen: dat blijft uiterst belangrijk, maar we moeten zoeken naar groei en ontwikkeling. Als wij er niet in slagen om onze kostenvoordelen te vertalen in toegevoegde waarde voor onze klanten, dan zijn we slechte marketeers.”

 

Dat geldt uiteraard ook voor de opbrengsten: Ahold is inmiddels een cash generator geworden die – volgens de buitenwacht – cash bij gebrek aan beter omzet in de inkoop van eigen aandelen. “We hebben de aandeelhouders inderdaad een plezier gedaan door voor twee miljard euro aan eigen aandelen in te kopen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling”, erkent ook Van der Laan. “We hebben ook enkele aankopen gedaan, zoals Bol.com en enkele winkels in de VS, maar we zullen de komende jaren meer ambitie tonen. Dat hebben we de analisten ook beloofd.”

 

Trots op Bol

Van der Laan zegt heel trots te zijn op de overname van Bol.com, die wel nog definitief moet worden goedgekeurd. In combinatie met Albert Heijn is daar veel ontwikkeling mogelijk, denkt hij: AH-winkels als ophaalpunten voor Bol, bijvoorbeeld. Dat mag echter nog niet worden gemeld zolang Bol nog niet officieel tot de Aholdfamilie behoort.

 

“Voor het einde van dit jaar zijn de eerste ophaalpunten operationeel waar klanten van Albert.nl hun online bestellingen kunnen meenemen”, zegt Van der Laan die de prestatie van Albert.nl als “…niet onverdienstelijk, zelfs vrij goed” benoemt. “We zoeken bij deze ontwikkeling nadrukkelijk de combinatie tussen online en de winkels. Multichannel,dus.”

 

Groei in België, Duitsland én Nederland

“Albert Heijn is een absoluut merkicoon”, stelt Van der Laan. “Gecombineerd met Etos en Gall & Gall is nog veel groei mogelijk in Nederland. We gaan ook in België en Duitsland aan de slag: in België willen we eind 2012 10 winkels hebben en per 2015 50 winkels. In Antwerpen, maar ook in Vlaamse plaatsen zoals Roeselare en Beveren.

 

In Duitsland opent net na de zomer de eerste ‘AH to go’ en willen we eind 2013 minstens 10 zulke winkels in Noordrijn-Westfalen hebben. Albert Heijn groeit over de grens en dat doen we in Duitsland en België met gecombineerde teams, die voor de helft uit lokale managers bestaan en voor de helft uit Nederlanders.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN