RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo werkt de innovatiemachine van AB InBev

icon
Food4 september, 2018

Om voorop te blijven in de biermarkt heeft AB InBev een incubator in het leven geroepen die snel kan schakelen om de veranderende consumententrends te capteren: ZX Ventures legt de link tussen bier en ‘big data’.

 

Opkomende consumentenbehoeften

“AB InBev lest dorst naar data”, schreven we eerder dit jaar al: de brouwer investeert in vernieuwende technologiebedrijven, in e-commerce en in ‘craft brewers’ om een voorsprong te behouden op de snel evoluerende biermarkt. Die acquisities brengt het bedrijf onder in zijn innovatielaboratorium ZX Ventures, waarvan e-commercedirecteur Vladimir Sushko komt spreken op de RetailDetail Day.  Wij voelden hem al even aan de tand over de razend interessante plannen van de incubator.

 

Wie of wat is ZX Ventures precies?

“ZX Ventures is een wereldwijde groei- en innovatiegroep binnen AB InBev, gelanceerd in 2015. Het is onze opdracht om nieuwe producten en bedrijven te ontwikkelen die inspelen op opkomende consumentenbehoeften. We hebben verschillende wereldwijde businessunits die dichter of verder staan van onze kern-bieractiviteiten: internationale craft- en speciaalbieren, e-commerce, homebrewing, merkbeleving – inclusief winkels – en exploratie.”

 

Groeidrijvers

Is het voor een groot bedrijf als AB InBev noodzakelijk om te bouwen op zo’n incubator voor innovatie?

“ZX Ventures heeft een belangrijke rol gespeeld bij het ontdekken van innovatieve oplossingen en technologieën die de grenzen verleggen in de biergerelateerde industrieën. We zijn hier om voorop te lopen: we zaaien, lanceren en schalen nieuwe producten die uitzonderlijke consumentenervaringen bieden en (meer) mensen bij elkaar brengen. De autonomie die we hebben, helpt ons te focussen op dingen die nu nog klein zijn, maar die in de toekomst groot zullen worden. Het helpt ons ook om snel beslissingen nemen. Als gevolg hiervan zijn en blijven de producten die wij ontwikkelen belangrijke drijvers achter de groei van onze kernactiviteiten.”

 

Hoe ‘customer obsessed’ is AB InBev / ZX Ventures?

“Een ‘consumenten eerst’-benadering is ons fundamentele principe: bij ZX Ventures streven we ernaar aan de behoeften van de consument te voldoen en te anticiperen op waar de consument naar op zoek is. We vinden nieuwe manieren om tegemoet te komen aan de behoefte van consumenten aan samenhorigheid. Bier is onze kern, sales en marketing zijn onze sterkste capaciteiten, maar we staan ​​ervoor open om nieuwe producten en categorieën te verkennen die aan deze behoefte van de consument voldoen.”

 

Wat zijn de belangrijkste aanjagers van verandering in de biermarkt?

“De smaak van consumenten verandert en er zijn meer keuzes dan ooit tevoren. Dit is geweldig voor onze hele branche en het houdt ons scherp. Het doet ons nadenken over de verschillende manieren waarop mensen bier beleven. Het maakt onze industrie ook zeer concurrerend: het dwingt ons om erg ‘lean’, efficiënt en innovatief te zijn.”

 

Online groei stimuleren

Heeft het bedrijf ambities in e-commerce? Direct-to-consumer?

“Een e-commerce-unit is onderdeel van ZX Ventures. We proberen digitale platforms in te zetten om de manier te veranderen waarop consumenten dranken ervaren. We willen zowel zinvolle directe consumentenactiviteiten ontwikkelen als onze kennis en ervaring gebruiken om de groei van online categorieën te stimuleren met e-retailpartners van onze keuze.”

 

Wat zijn de prioriteiten vandaag?

“In het e-retaildeel van het bedrijf, waar ik verantwoordelijk voor ben, blijven we de geografische voetafdruk van onze partnerschappen uitbreiden en zoeken we naar nieuwe drijvers van online categoriegroei met bestaande partners. Op de conferentie zal ik enkele interessante cases en resultaten delen!”

 

Vladimir Sushko van ZX Ventures is één van de sprekers op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 20 september in UGC Mechelen. Het rijk gevulde programma brengt een selectie topretailers en merken op het podium, waaronder ook Action, Hema, Scoop Store en Runners’lab. Klik hier voor meer informatie en tickets.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN