RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn moet Aholds Europese ambitie invullen

icon
Food27 april, 2012

Albert Heijn motor Europese groei

Van der Laan noemt het in een reactie “een versimpelde organisatie die is gericht op verdere groei van Albert Heijn.” Als chief executive officer van het nieuwe directieteam van Albert Heijn geeft Van der Laan leiding aan zes mededirecteuren: Cees van Vliet (winkels & distributie), Casper Meijer (merchandising), Albert Voogd (nieuwe markten), Chris Dik (financieel directeur), Luc de Baets (HR & Business Services) en een nader te benoemen directeur marketing & format.

 

Het merk Albert Heijn zal een cruciale rol gaan spelen in de groei van Ahold in Europa. De eerste stappen over de grens naar België en – na de zomer – Duitsland, zijn nog maar het begin van een ambitieuze expansiestrategie die het nieuwe team ten uitvoer zal leggen. “De regie en de aansturing van alle Albert Heijn-activiteiten zijn nu in handen van één team”, aldus Ahold in een persverklaring.

 

Duitse AH-expansie onvermijdelijk

In België is Albert Heijn volop bezig met de uitrol van de supermarktoperatie met franchisewinkels, eigen filialen en binnenkort in Antwerpen de eerste city-supermarkt. Wellicht zal AH to go volgen, waarmee Albert Heijn de Belgische een multi-formatoperatie verder uitbouwt.

 

In Duitsland is AH to go het format waarmee de groep de markt zal betreden. Niettemin vertegenwoordigen de gemakswinkels slechts een heel klein deel van de markt. Ahold zal er dus niet aan zal ontkomen om op een bepaald moment Albert Heijn-supermarkten te openen, wil het een structureel sterke positie in Duitsland opbouwen.

 

Nieuwe AH’s vooral ondernemerswinkels

Ook in Nederland is er volop groei voor Albert Heijn, getuige de gisteren aangekondigde overname van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo-supermarkten. Met de overname van het pakket winkels betreedt de blauwe formule de lokale markt in 57 dorpen en steden waar nu nog geen Albert Heijn is.

 

Ahold betaalt Jumbo 290 miljoen euro in cash voor de winkels, die in 2011 goed waren voor een consumentenomzet van 800 miljoen euro. Van de in totaal 82 overgenomen winkels gaat het om 78 supermarkten die door zelfstandig ondernemers worden geëxploiteerd. De overige vier winkels zijn filialen.

 

Fricties met franchisers

In de prijs inbegrepen zijn de onroerend goed-posities van 78 van de 82 locaties. Dat is heel belangrijk voor Ahold, want juist vastgoed is een strategisch bezit dat de doorslag geeft in de relatie met de franchisenemers. Hierover zijn de laatste maanden intern met name behoorlijk wat fricties geweest tussen de Albert Heijn-organisatie en de franchisenemers.

 

Deze flinke uitbreiding van Albert Heijns franchisetak verstevigt meteen de positie van de AH-organisatie ten opzichte van de AH-franchisers. Zo slaat het nieuwe directieteam gelijk twee vliegen in één klap.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Pierre Toutel (COO) & Xavier Royaux (CEO), Exki Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaan onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België. Baristabeleving Het volledige concept ging op de...

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN