RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn in prijsconflict met Nestlé en Mora

icon
Food19 januari, 2022

Merkfabrikanten Nestlé en Ad van Geloven (Mora) leveren momenteel geen producten meer aan supermarktketen Albert Heijn. Oorzaak is onenigheid over prijsverhogingen die de producenten willen doorvoeren.

 

Gespannen relaties

Producten van onder andere KitKat, Nescafé, Maggi, Mora en Van Dobben zouden momenteel ontbreken in de schappen bij Albert Heijn. Dat blijkt uit reacties van klanten op sociale media. Aan Distrifood hebben bronnen binnen Albert Heijn bevestigd dat er onenigheid is over prijsverhogingen die de fabrikanten willen doorvoeren: de supermarktketen wil op die vraag niet ingaan. Daarop zouden zowel Nestlé als Ad van Geloven hebben besloten om niet langer te leveren aan de retailer. 

Aan De Tijd verklaart AH-woordvoerder Ann Maes dat Nestlé de prijzen met meer dan 20% wil verhogen. “Dat aanvaarden wij niet”, zegt ze. Het dispuut met diepvriesproducent Ad van Geloven zou bijna van de baan zijn.
 

Het conflict is tekenend voor de gespannen relaties tussen retailers en hun leveranciers in heel Europa. Als gevolg van de enorme stijging van de kosten voor grondstoffen, transport en energie willen zowel merk- als huismerkfabrikanten de tarieven significant verhogen. Dat is niet naar de zin van de foodretailers, die hun leveranciers ervan verdenken dat ze van de gelegenheid misbruik maken om de prijzen onevenredig te verhogen en zo hun marges op te pompen.

 

“Onverklaarbare verschillen”

Vorige maand nog beschuldigde operationeel directeur Marc Hofman van Colruyt Group fabrikanten van opportunisme: “We zien grote en onverklaarbare verschillen tussen producenten van gelijkaardige producten”, stelde hij toen tegenover RetailDetail. In Nederlandse vakmedia deed Ton van Veen, financieel directeur van Jumbo, recent gelijkaardige uitspraken.

 

De moeizame onderhandelingen tussen retailers en fabrikanten leiden hier en daar ook tot openlijke boycots en delistings. Bij Colruyt verdwenen producten van Nutella en Mondelez uit de rekken, de Duitse marktleider Edeka ligt in conflict met onder andere PepsiCo en L’Oréal.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN