RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn in prijsconflict met Nestlé en Mora

icon
Food19 januari, 2022

Merkfabrikanten Nestlé en Ad van Geloven (Mora) leveren momenteel geen producten meer aan supermarktketen Albert Heijn. Oorzaak is onenigheid over prijsverhogingen die de producenten willen doorvoeren.

 

Gespannen relaties

Producten van onder andere KitKat, Nescafé, Maggi, Mora en Van Dobben zouden momenteel ontbreken in de schappen bij Albert Heijn. Dat blijkt uit reacties van klanten op sociale media. Aan Distrifood hebben bronnen binnen Albert Heijn bevestigd dat er onenigheid is over prijsverhogingen die de fabrikanten willen doorvoeren: de supermarktketen wil op die vraag niet ingaan. Daarop zouden zowel Nestlé als Ad van Geloven hebben besloten om niet langer te leveren aan de retailer. 

Aan De Tijd verklaart AH-woordvoerder Ann Maes dat Nestlé de prijzen met meer dan 20% wil verhogen. “Dat aanvaarden wij niet”, zegt ze. Het dispuut met diepvriesproducent Ad van Geloven zou bijna van de baan zijn.
 

Het conflict is tekenend voor de gespannen relaties tussen retailers en hun leveranciers in heel Europa. Als gevolg van de enorme stijging van de kosten voor grondstoffen, transport en energie willen zowel merk- als huismerkfabrikanten de tarieven significant verhogen. Dat is niet naar de zin van de foodretailers, die hun leveranciers ervan verdenken dat ze van de gelegenheid misbruik maken om de prijzen onevenredig te verhogen en zo hun marges op te pompen.

 

“Onverklaarbare verschillen”

Vorige maand nog beschuldigde operationeel directeur Marc Hofman van Colruyt Group fabrikanten van opportunisme: “We zien grote en onverklaarbare verschillen tussen producenten van gelijkaardige producten”, stelde hij toen tegenover RetailDetail. In Nederlandse vakmedia deed Ton van Veen, financieel directeur van Jumbo, recent gelijkaardige uitspraken.

 

De moeizame onderhandelingen tussen retailers en fabrikanten leiden hier en daar ook tot openlijke boycots en delistings. Bij Colruyt verdwenen producten van Nutella en Mondelez uit de rekken, de Duitse marktleider Edeka ligt in conflict met onder andere PepsiCo en L’Oréal.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN