RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn roept A-merkleveranciers op tot meer diepgang

icon
Food10 mei, 2012

AH-directeur Sander van der Laan benadrukte gisteren, tijdens de conferentie van ECR Europe in Brussel, dat A-merken een belangrijke rol spelen in de groeiplannen en formulepositionering van Albert Heijn. Tegelijkertijd constateert hij echter dat de diepgang in de samenwerking met huismerkleveranciers vele malen groter is.

 

Krimpende business

Die samenwerking leidt tot een uitgebalanceerde merkarchitectuur van Albert Heijns huismerken, die zijn gepositioneerd tussen prijs (Euroshopper), waarde (AH-huismerk) en toegevoegde waarde (Puur & Eerlijk en AH Excellent). Bovendien leidt het tot groei van de omzet van huismerkleveranciers, die duidelijk hoger ligt dan de groei van Albert Heijns marktaandeel.

 

ah_leveranciers

 

Zulke groei zou voor merkleveranciers ook mogelijk moeten zijn, maar lukt dat met alleen promotionele samenwerking? “Onze samenwerking met A-merkleveranciers is succesvol als het om promoties gaat”, stelt Van der Laan. “Wel vragen we ons af of dit voldoende is: komen we daarmee verder, of is het eigenlijk een krimpende business?”

 

Marginalisering van het A-merk bij AH

De vraag stellen is tegelijkertijd de vraag beantwoorden, want Van der Laan toont met cijfers het afnemende belang van merkartikelen voor Albert Heijn aan. “In 2009 was de omzetverdeling tussen huismerk en A-merk nog 50-50”, zegt hij. “Twee jaar later blijkt het belang van A-merken te zijn afgenomen tot 45 procent van de omzet.”

 

ahold_prive_merk 

Met een daling van vijf procentpunten in twee jaar kan het snel gaan met de marginalisering van het A-merk bij Albert Heijn. Daarom doet Van der Laan een oproep aan merkartikelfabrikanten tot veel meer diepgang in de relatie.

 

Een bepaalde mate van exclusiviteit

Met huismerkleveranciers is Albert Heijn in staat om de logistieke keten volledig te flexibiliseren en wisselt het volop gegevens uit. Zoiets moet ook mogelijk zijn met A-merken, is Van der Laans stellige overtuiging.

 

“Er is bij Albert Heijn uiteraard begrip voor het feit dat merkleveranciers brede distributie nodig hebben voor hun merken, maar er is veel meer mogelijk dan nu het geval is”, zegt Ahold-woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn. “Het moet mogelijk zijn om een bepaalde mate van exclusiviteit af te spreken.”

 

Ook in de logistiek is nog veel samenwerking met merkleveranciers voor verbetering vatbaar, stelt Hellendoorn. “Zo gaan we met onze huismerkleveranciers bijvoorbeeld werken aan het gebruik van meer shelf-ready packaging. Dit kan uiteraard ook met merkleveranciers.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food10 juni, 2025
    Filip Vankelst (Nutrition & Santé): “België was jarenlang het land van melk en honing”

    “Waar België vroeger een paradijs was voor fabrikanten en retailers, worden vandaag alle spelers geconfronteerd met stevige uitdagingen.” Filip Vankelst, verkoopdirecteur Benelux bij Nutrition & Santé (o.a. Céréal, Gerlinéa en Isostar), pleit voor strategische samenwerkingen, gedragen door een sterke categorievisie en een authentiek duurzaamheidsbeleid.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief

    Een week nadat Lidl een groots prijsoffensief lanceerde in Duitsland, blijkt dat de concurrenten hun positie succesvol hebben weten te verdedigen. Hoe deden ze dat?

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Colruyt Group heeft 35% marktaandeel in bio”

    Colruyt Group is naar eigen zeggen de grootste verkoper van biologische producten in België. De retailer ziet de verkoop van bio weer aantrekken, waarbij Vlaanderen een inhaalbeweging maakt.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN