RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn stuwt Ahold met klinkende cijfers naar de fusie met Delhaize

icon
Food11 november, 2015

In de VS goed, in Nederland beter

“We liggen op koers om de verwachtingen voor heel 2015 te realiseren en om de voorgenomen fusie met Delhaize medio 2016 af te ronden”, zo blikt CEO Dick Boer in het persbericht optimistisch vooruit. En hij heeft redenen genoeg om positief gestemd te zijn: wisselkoerseffecten stimuleerden de omzetgroei voor Ahold als geheel, maar ook zonder dit effect blijft een groei van 1,7 procent over. Exclusief de verkopen van brandstof – waar prijsdruk heerste – komt de omzetgroei tegen constante wisselkoersen uit op 3,3 procent.

In de grootste Aholdmarkt (de Verenigde Staten, goed voor ruim 62 procent van de netto kwartaalomzet) groeide de identieke omzet met 1,8 procent. Dit is exclusief brandstofverkopen en bij gelijke wisselkoersen. Peapod, de online supermarkt van Ahold USA, realiseerde een dubbelcijferige omzetgroei door een betere benutting van de capaciteit in het nieuwste online fulfilmentcenter in New Jersey, dat Ahold USA eerder dit jaar in gebruik nam.

 

De beste prestatie zette Ahold echter neer in Nederland, dat ruim 33 procent van de totale kwartaalomzet vertegenwoordigt. De netto-omzet in het derde kwartaal groeide 7,4 procent, vergeleken met het derde kwartaal van 2014. De indrukwekkende identieke omzetgroei van 4 procent verklaart Ahold door meer transacties en een hoger volume bij Albert Heijn. Met name in vers boekte de marktleider betere resultaten.

 

Naast de groei van de identieke omzet, steeg de totale omzet ook door de ombouw van voormalige C1000-winkels en door toevoeging van winkels in België. Daar staat de teller inmiddels op 33 Albert-Heijnwinkels.

 

Online potentieel in België

Ook profiteerde Albert Heijn van alle aandacht die de uitrol van de online suply chain krijgt: AH.nl en bol.com noteerden in het derde kwartaal een omzetplus van ruim 30 procent. Aholds online non-fooddochter bol.com groeide met name op het Plaza-platform – waar derden via bol.com hun artikelen verkopen – en in België. Als volgend jaar de fusie met Delhaize een feit is, kan Ahold Delhaize via ophaalpunten in de Delhaize-winkels een veelvoud van de huidige online klanten bereiken.

 

In Tsjechië (bijna 4,7 procent van Aholds kwartaalomzet) groeide de netto-omzet tegen constante wisselkoersen met 6,4 procent. Vooral vanwege de toevoeging van 49 voormalig Spar-winkels die Ahold sinds 1 augustus 2014 heeft overgenomen en die nu onder de Albert-formule opereren. Deze relatief grote winkels presteren niet goed en tellen in het derde kwartaal mee bij de identieke omzetprestatie.

 

Vandaar ook dat de identieke omzet (exclusief benzineverkopen) in Tsjechië met 0,7 procent daalde. Ahold geeft aan dat het nu diverse initiatieven test om de omzet en het rendement van deze winkels te verbeteren. Meer huismerken en – mede omwille van nationalistische sentimenten – meer Tsjechische artikelen, zullen het tij voor Ahold in Midden Europa moeten keren.

 

Q4: het kwartaal van de waarheid

Waar de beoogde bruid Delhaize eind vorige maand al goede cijfers presenteerde, komt ook Ahold nu goed voor de dag. Albert Heijn – en daarmee voor een groot deel Ahold – is goed in vorm nu het o zo belangrijke vierde kwartaal van start is gegaan. Want hoewel vooral concurrent Lidl experimenteert met nog meer vers en service, lijkt het marktaandeel van de gewezen harddiscounter zijn plafond te hebben bereikt. Of dat echt zo is, zal niettemin uit de omzet rond de feestdagen van december moeten blijken.

 

Daarna maken Ahold en Delhaize de balans op van hun laatste jaar als individuele bedrijven en kan – als de fusie in de zomer van 2016 een feit is – een begin worden gemaakt met het grote integreren van beide nagenoeg naadloos op elkaar aansluitende operaties. Waar Aholds Simplicity-programma ook dit kwartaal weer aantoonbare kostenbesparingen opleverde in de VS en in Nederland, krijgt ook Simplicity met het integratieproces een geheel nieuwe impuls. Zoals topman Boer het stelt: “Samen gaan we een sterkere internationale foodretailer vormen, waarvan onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders gaan profiteren.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food10 juni, 2025
    Rohlik gaat Ocado achterna: shift van onlinesupermarkt naar technologiebedrijf

    Rohlik zet zijn logistieke technologie in de etalage: met de verzelfstandiging van Veloq wil de Tsjechische onlinesupermarktgroep ook andere supermarktketens helpen met e-commerce. De Tsjechen volgen daarbij het voorbeeld van Ocado op meer dan één vlak.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Meer dan honderd winkelopeningen op de planning voor Carrefour Spanje

    In Spanje opent Carrefour dit jaar minstens honderd bijkomende winkels, en groeit zo door naar meer dan 1.600 verkooppunten. Daarmee versterkt de retailer zijn marktleiderspositie in het land.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Filip Vankelst (Nutrition & Santé): “België was jarenlang het land van melk en honing”

    “Waar België vroeger een paradijs was voor fabrikanten en retailers, worden vandaag alle spelers geconfronteerd met stevige uitdagingen.” Filip Vankelst, verkoopdirecteur Benelux bij Nutrition & Santé (o.a. Céréal, Gerlinéa en Isostar), pleit voor strategische samenwerkingen, gedragen door een sterke categorievisie en een authentiek duurzaamheidsbeleid.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN