RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert Heijn
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn toont CO2-uitstoot op huismerkproducten

icon
Food16 april, 2024

Albert Heijn gaat van start met het vermelden de CO2-uitstoot op de verpakking eigenmerkproducten en bij recepten. De retailer wil klanten tonen welke impact hun keuze heeft op het klimaat.

Klimaatbewuster koken

Op de verpakkingen van een 130-tal referenties kip, varken, eieren, zalm en vegetarische producten van het eigen merk vermeldt Albert Heijn vanaf deze week de CO2-uitstoot per kilogram product. De retailer gaat het aantal betrokken producten verder uitbreiden. Bedoeling is om klanten beter te informeren over de impact van hun voedingskeuzes. Bij recepten toont de supermarktketen in welke categorie van ingeschatte CO2-uitstoot het recept valt: van zeer laag tot zeer hoog. In de AH-app kunnen klanten recepten filteren op hun CO2-uitstoot.

Het is slechts één van de maatregelen die Albert Heijn neemt om de uitstoot tegen 2030 te verminderen met 45% vergeleken met 2018, en in 2050 netto-nul uitstoot te bereiken. Een ander opmerkelijk initiatief is de introductie van gehaktvarianten met een lagere uitstoot: de retailer lanceert runder-kipgehakt en een runder-kipburger. Die hebben 37% minder uitstoot per kilogram dan rundervarianten en ze zijn ook goedkoper.

Navulverpakkingen worden de norm

Ook in het non-foodassortiment komt Albert Heijn met duurzamere verpakkingen en producten. Het vloeibare wasmiddel van het huismerk wordt het meest geconcentreerde op het schap, met slechts 30 ml per wasbeurt. De douchegels en shampoos van Albert Heijn zijn vanaf nu 100% microplasticvrij, 100% veganistisch en verpakt in 100% gerecycleerd plastic. Navulverpakkingen moeten de norm worden. Compactere rollen toiletpapier met 50% meer vellen per rol besparen jaarlijks 102.000 kg aan verpakkingsmateriaal, of 328 ton CO2-equivalent.

Vanochtend publiceerde Albert Heijn al voor de zevende keer haar duurzaamheidsverslag, met een overzicht van belangrijke stappen die de retailer al heeft gezet – onder andere op het vlak van verpakkingsmateriaal, plantaardig assortiment, gezondere producten met Nutri-Score A en B, duurzamer transport, circulair verbouwen en energiebesparing.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Casino trekt naar Marokko, plant 210 winkels

    De Franse retailreus Groupe Casino heeft plannen voor een expansie naar Marokko aangekondigd. In de komende tien jaar wil de groep 210 gemakswinkels van de enseignes Franprix en Monoprix openen, dankzij een samenwerking met een lokale investeerder.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN