RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert Heijn
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn toont CO2-uitstoot op huismerkproducten

icon
Food16 april, 2024

Albert Heijn gaat van start met het vermelden de CO2-uitstoot op de verpakking eigenmerkproducten en bij recepten. De retailer wil klanten tonen welke impact hun keuze heeft op het klimaat.

Klimaatbewuster koken

Op de verpakkingen van een 130-tal referenties kip, varken, eieren, zalm en vegetarische producten van het eigen merk vermeldt Albert Heijn vanaf deze week de CO2-uitstoot per kilogram product. De retailer gaat het aantal betrokken producten verder uitbreiden. Bedoeling is om klanten beter te informeren over de impact van hun voedingskeuzes. Bij recepten toont de supermarktketen in welke categorie van ingeschatte CO2-uitstoot het recept valt: van zeer laag tot zeer hoog. In de AH-app kunnen klanten recepten filteren op hun CO2-uitstoot.

Het is slechts één van de maatregelen die Albert Heijn neemt om de uitstoot tegen 2030 te verminderen met 45% vergeleken met 2018, en in 2050 netto-nul uitstoot te bereiken. Een ander opmerkelijk initiatief is de introductie van gehaktvarianten met een lagere uitstoot: de retailer lanceert runder-kipgehakt en een runder-kipburger. Die hebben 37% minder uitstoot per kilogram dan rundervarianten en ze zijn ook goedkoper.

Navulverpakkingen worden de norm

Ook in het non-foodassortiment komt Albert Heijn met duurzamere verpakkingen en producten. Het vloeibare wasmiddel van het huismerk wordt het meest geconcentreerde op het schap, met slechts 30 ml per wasbeurt. De douchegels en shampoos van Albert Heijn zijn vanaf nu 100% microplasticvrij, 100% veganistisch en verpakt in 100% gerecycleerd plastic. Navulverpakkingen moeten de norm worden. Compactere rollen toiletpapier met 50% meer vellen per rol besparen jaarlijks 102.000 kg aan verpakkingsmateriaal, of 328 ton CO2-equivalent.

Vanochtend publiceerde Albert Heijn al voor de zevende keer haar duurzaamheidsverslag, met een overzicht van belangrijke stappen die de retailer al heeft gezet – onder andere op het vlak van verpakkingsmateriaal, plantaardig assortiment, gezondere producten met Nutri-Score A en B, duurzamer transport, circulair verbouwen en energiebesparing.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN