RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbertsonsKroger
  • Onderwerpen Overname
  • Geografie Verenigde Staten
  • Personen Frans Muller
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albertsons met Kroger in zee, niet met Ahold Delhaize

icon
Food14 oktober, 2022
Shutterstock

(Update) De overnamegesprekken tussen de Amerikaanse supermarktreuzen Albertsons en Kroger zijn rond: ze vormen samen de tweede grootste supermarktgroep in de VS. Een streep door de rekening van Ahold Delhaize?

Tweede grootste in de VS

Niet Ahold Delhaize maar Kroger gaat aan de haal met Albertsons, de Amerikaanse supermarktgroep achter de ketens Safeway, Jewel-Osco en Albertsons zelf. Vliegtuigspotters hadden deze zomer privéjets van Ahold Delhaize en Albertsons naar elkaar toe zien vliegen en leidden daaruit af dat de supermarktketens overnamegesprekken voerden, maar nu melden Amerikaanse media dat Kroger 24,6 miljard dollar (zo’n 25 miljard euro) betaalt om Albertsons over te nemen.

Albertsons en Kroger vormen samen de tweede grootste supermarktgroep in de Verenigde Staten. Alleen Walmart blijft groter. Hun gezamenlijke marktwaarde bedraagt zo’n 47 miljard dollar en de deal is goed voor één van de grootste retailovernames in de laatste jaren.

Kroger boekte vorig jaar een omzet van 138 miljard dollar en telt bijna 2.800 winkels. 2021 was een topjaar voor de retailer, die er ook weer een sterk kwartaal op heeft zitten. De omzet zonder brandstof steeg deze zomer met 5,8%, terwijl de groep ondanks de hoge inflatie en kosten zijn winstverwachting voor het hele boekjaar heeft opgetrokken.

Voorspeld door Frans Muller?

Hoewel Albertsons in februari aankondigde dat het “strategische opties” voor een overname onderzocht, kende ook die supermarktgroep een solide kwartaal. In het kwartaal tot half juni steeg de vergelijkbare omzet met 6,8% tot 23,3 miljard dollar. Het bedrijf moet echter dringend investeren in het vernieuwen van winkels en kan de snel evoluerende retailmarkt in zijn eentje niet bijbenen.

Concurrent Ahold Delhaize kijkt mogelijk lelijk op zijn neus. Albertsons en Ahold Delhaize zouden geografisch erg complementair zijn en de groep nationale dekking geven. Maar het is anders gelopen: een aangesterkt Kroger zal nu fikse extra concurrentie opleveren. Nog deze week – mogelijk anticiperend op het Kroger-nieuws – liet CEO Frans Muller weten op overnames te azen. “De markt gaat verder consolideren”, orakelde de topman.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN