Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.
Frontale aanval
Met een opmerkelijke video, waarin winkelende klanten op de tonen van het Duitse volkslied de lof zingen van de lage prijzen bij Lidl, kondigde de discounter afgelopen vrijdag de grootste prijsverlaging uit zijn geschiedenis aan: 500 producten worden permanent in prijs verlaagd, met kortingen tot 35%. De retailer roept zich zelfs uit tot Preisssieger of prijswinnaar en beweert 5% goedkoper te zijn dan Aldi Nord en Aldi Süd.
Een complete verrassing voor de concurrentie, en vooral een frontale aanval op aartsrivaal Aldi die zich altijd al geprofileerd heeft als dé ware prijsleider in Duitsland. “Voor ons is prijsleiderschap geen kortetermijnactie, maar een fundamenteel principe”, zegt Aldi-topman Felix Rottmann in Lebensmittel Zeitung. Een reactie kon dan ook niet uitblijven.
Vrees voor escalatie
Aldi verlaagt nu de prijzen van een honderdtal goed verkopende producten, waaronder vissticks, het wasmiddel Tandil, diepvriespizza, kwark, ijs en diepvrieschips. In tegenstelling tot Lidl gaf Aldi daarbij wél de volledige lijst van betrokken producten vrij.
Het opbod tussen Aldi en Lidl noopt ook andere foodretailers in Duitsland tot actie: ook Edeka, Rewe en zelfs Kaufland, het zusterbedrijf van Lidl, kondigden intussen prijsverlagingen aan voor vergelijkbare producten. Dat doet waarnemers vrezen voor een grootschaliger prijsoorlog op de Duitse markt die de marges van alle retailers en leveranciers verder onder druk zou zetten.