RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aldi lanceert nieuw winkelconcept met versmarktbeleving

icon
Food8 december, 2021

Aldi lanceert in België een vernieuwd winkelconcept, waarin het versaanbod een nog prominentere plaats krijgt. Ook de wisselende acties krijgen meer aandacht: de retailer brengt de logica van de folder naar de winkelvloer.

 

Inspelen op klantennoden

Bij de inkom verwelkomt Aldi zijn shoppers voortaan met een heuse versmarkt. Hier staan alle verse producten bij elkaar: groenten en fruit, vers vlees, verse vis en koelverse gemaksproducten zoals voorverpakte slaatjes, verse fruitsappen en andere bereide maaltijden en dranken. Het is de meest opvallende innovatie in het geactualiseerde winkelconcept dat de discounter woensdag lanceerde in Herenthout en Jodoigne.

 

De vernieuwing past in de evolutie die Aldi sinds enkele jaren heeft ingezet: de retailer investeert immers sterk in vers, onder andere met de toevoeging van een eigen assortiment voorverpakt vlees in alle winkels en met het uitbouwen van een aanbod groenten en fruit in bulk. “Mensen komen vaker naar de winkel voor de aankoop van verse producten. We koppelen onze inrichting dus aan de noden van onze klanten”, zegt verkoopdirecteur Koen Piessens. “Zo kan de winkelkar meteen gevuld worden met wat bovenaan de boodschappenlijst staat.”

 

Folder doortrekken in winkelindeling

We kregen een rondleiding in Herenthout, een ruime en overzichtelijke winkel van 1350 m². Helemaal vooraan vinden shoppers het aanbod groenten en fruit, met een hoofdrol voor de verspromoties. In de wandkoeling staan de voorverpakte groenten, salades en maaltijden. Verderop volgen vijf lopende meter voorverpakt vlees, het vismeubel en de afbakafdeling. De koeling tegen de achterwand bevat onder ander de feestproducten, zuivel en charcuterie.

 

Centraal in de winkel, in het midden van elke winkelgang, verrast Aldi zijn shoppers met wisselende acties. Bovenop de 1600 vaste referenties brengt de retailer immers variatie met een honderdtal in/uit aanbiedingen: dat zijn de wekelijkse ‘specials’, de seizoensthema’s en de acties op woensdag en zaterdag. Die non-foodaanbiedingen presenteert Aldi voortaan in twee gangen: één voor de woensdagacties en één voor de zaterdag. “We trekken op deze manier de logica van de folder door in de winkelindeling.”

 

Grondig getest

Intern spreekt men bij Aldi van de formule ‘ANIKo 2.0’. Het concept bouwt qua look en feel immers verder op de in 2018 gelanceerde make-over, maar de indeling van de winkel is wel grondig gewijzigd. “We hebben zowat alles van plaats veranderd.” De nieuwe inrichting werd vooraf grondig en langdurig getest in vijf winkels verspreid over het land. Met goed resultaat: alle nieuwe of vernieuwde winkels krijgen daarom vanaf nu dit versconcept.

 

Eind dit jaar zal de nieuwe winkelinrichting al in een tiental Aldi-winkels te zien zijn. Volgend jaar rolt de supermarktketen de nieuwe winkelindeling met versmarktbeleving verder uit in 36 verkooppunten – waaronder ook vijf nieuwe winkels.  

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN