RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aldi Nord zet de deur open voor A-merken

icon
Food13 november, 2015

Vrees voor vergelijkbaarheid

In de zomer kondigde Aldi Süd aan dat het dit jaar nog meer dan 50 A-merken zou gaan opnemen. Bij Aldi Nord echter, bleef de aanwezigheid van A-merken nog beperkt. Dit laatste gaat nu veranderen, zo meldt LebensmittelZeitung. Naar verluidt is het A-merkoffensief van Aldi Süd dusdanig succesvol, dat Aldi Nord niet achter kan blijven.

 

Het zijn niet zozeer de merkleveranciers die – uit angst om de relatie met de serviceformules te verstoren – terughoudend zijn om met Aldi zaken te doen. Integendeel, het ligt volgens LZ aan Aldi zelf dat A-merken de afgelopen jaren maar mondjesmaat zijn ingestroomd. Vooral Aldi Nord zou vrezen dat Aldi met een grotere aanwezigheid van A-merken te veel vergelijkbaar zou worden met de concurrentie. Met als ultieme gevaar dat concurrenten structureel de prijsniveaus van Aldi onderbieden. Dat zou de discounter in het hart raken.

 

Vandaar dat de noordelijke Aldi niet meedeed met Aldi Süd, dat afgelopen voorjaar ineens verklaarde nog dit jaar meer dan 50 nieuwe merkartikelen te gaan voeren. Naast de bestaande A-merken van leveranciers als Ferrero, Mars, Coca-Cola of Procter & Gamble, die ook al bij Aldi Nord in het schap staan, betekende dit een enorme boost in de aanwezigheid van A-merken bij Aldi Süd.

 

Meer klanten die vaker komen

De actie van Aldi Süd is zeer succesvol gebleken, zo moest ook Aldi Nord erkennen. “De cijfers geven de collega’s uit het zuiden gelijk”, zou volgens LZ de reactie van Aldi Nord zijn. Aldi Süd zou erin zijn geslaagd om meer en jongere klanten aan te trekken, en de bezoekfrequentie aan de winkels te stimuleren. Dat waren twee problemen voor Aldi Süd, die nu via meer A-merken lijken te zijn opgelost.

 

Insiders vermoeden hierin de hand van Roman Heini, de voormalige topman van Aldi UK (behorend tot Aldi Süd), die het de grote Britse serviceretailers zo moeilijk maakte door Aldi in Groot-Brittannië enorm te populariseren.

 

Sinds april 2015 zit Heini in de top bij Aldi Süd in Duitsland. Opvallend genoeg is dat ook het moment waarop Aldi Süd met haar A-merkoffensief is begonnen. Een voorbeeld dat Aldi Nord nu gaat volgen. Primair in Duitsland, maar bij gebleken succes is het waarschijnlijk dat er ook in andere landen waarin Aldi Nord aanwezig is – onder meer in Nederland en België – meer A-merken zullen instromen bij de Duitse discounter.

 

Concurrentieklimaat verslechtert

Dit zullen de serviceformules zeker gaan merken. LZ stelt dat de structurele prijs van A-merkproducten bij Aldi ongeveer op het niveau ligt van de tijdelijke promotionele prijzen van de serviceretailers. Ook citeert het een fabrikant, die erkent dat Aldi daarmee nog steeds een marge realiseert die vergelijkbaar is met de marge die het op veel van haar ‘fancy’ labels maakt.

 

In combinatie met Lidl, dat in Duitsland al heeft gereageerd met flinke prijsverlagingen, zal het concurrentieklimaat er voor de serviceretailers bepaald niet beter op worden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN