RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

icon
Food16 november, 2023

De franchisenemers van Delhaize staan voor een zware opdracht: de sociale onrust heeft het merk schade toegebracht op het vlak van differentiatie, merkidentiteit en prijs-kwaliteitsperceptie, blijkt uit een analyse van WPP Belgium.

“Situatie is precair”

Delhaize heeft in de nasleep van de inflatiecrisis een woelige periode achter de rug. De aankondiging dat alle eigen winkels worden afgestoten naar zelfstandige uitbaters, viel niet in goede aarde bij vakbonden en personeel. Met het oog op de toekomst was het nochtans geen slechte strategische keuze, denkt Johan Hellemans van WPP Belgium: “De consument verwacht nu immers meer flexibiliteit en gemak bij het winkelen, wat toch een stuk moeilijker te realiseren viel bij de grote winkels onder eigen beheer. Met deze verschuiving hoopte Delhaize beter te kunnen concurreren in een zeer competitieve retailsector.”

Voor een merkgigant als Delhaize is de situatie na de aankondiging echter precair te noemen, waarschuwt hij: “Het mag duidelijk zijn dat dit voornamelijk op het conto valt van het negatieve nieuws rond de franchisering van het merk. Naast de daling in merksterkte – ook een trend voor zowat alle gevestigde grote ketens – zien we immers nog een aantal tekenen die niet gunstig zijn voor de merkpositionering en die we grotendeels enkel voor Delhaize optekenen.”

“Afgestraft door de consument”

Eén en ander blijkt uit de BAV (Brand Asset Valuator, het meetinstrument van WPP): naast de positionering in de powergrid maakt WPP op basis van BAV-merkenassociaties ook een onderscheid tussen zes merkpersoonlijkheidsfactoren die van toepassing zijn op alle merken, die geplot worden in een “persoonlijkheidsradar”. Die geeft een indicatie waar het merk cultureel is gepositioneerd. Het helpt bij het identificeren van de huidige positie van een merk en dient als een hulpmiddel om de gewenste positie te identificeren, lacunes te diagnosticeren en strategieën te ontwikkelen om de gewenste staat te bereiken.

“Voor de meeste retailcategorieën is de factor openheid een basisverwachting: zaken als benaderbaarheid, vriendelijkheid, eenvoud en gemak of vrij vertaald ‘dichtbij de klant’. Net op die factor kreeg het merk een uppercut. Ook op het vlak van vernieuwing en dynamiek, eerder differentiatiepunten voor het merk, presteert Delhaize duidelijk onder het niveau van weleer. Het is net op die criteria waarop de retailer sterk wou inspelen met de verzelfstandiging van hun winkelpark dat ze door de consument zijn afgestraft.”

Overmatig prijsgerichte communicatie

“Daarnaast zien we dat de gehanteerde prijs- en promotieactie om aan klanten te tonen dat Delhaize goedkoop kon zijn, niet erg geloofwaardig bij de klant binnenkwam. Het is belangrijk om prijs in te passen in het DNA van het merk, maar ook om mogelijke prijs- en promotieaanpassingen communicatief zo te vertalen dat de toekomstige merkwaarde niet vernield wordt.”

Dat is dus niet gelukt in de context waarin Delhaize moest opereren: “De perceptie prijs-kwaliteit of waar voor je geld van Delhaize ging zwaar onderuit. Die zat ondanks de duurdere prijsperceptie steeds goed omdat Delhaize ook geassocieerd met kwaliteit en allure. De risico’s van een overmatige prijsgerichte communicatie waren het grootst voor Delhaize.”

Verlies op drie fronten

Voor de retailer ziet WPP dus een verlies op drie fronten: een verlies aan differentiatie, een verlies van merkidentiteit en een daling in prijs-kwaliteitsperceptie. “Het is duidelijk dat franchisenemers een zware inspanning wacht om het vertrouwen terug te winnen en hun winkel te onderscheiden van de concurrenten in de dorpsstraat. De vakbonden moeten zich beraden: ze hebben de toekomst van hun eigen werkgelegenheid in het gedrang gebracht, uit angst dat die tewerkstelling niet even kwalitatief zou zijn. Het is vijf voor twaalf. Het is daarbij cruciaal dat Delhaize vanuit de groep de uitbater ondersteunt met een goede langetermijnstrategie en positionering. Steeds vaker lijken merken zich vooral te bekommeren om de tactische zetten, maar blijft de lange termijnstrategie en merkpositionering achterwege. Die tendens valt te betreuren”, aldus Hellemans.

“Delhaize is nooit de goedkoopste geweest. In deze concurrerende marktomgeving is het voor een merk als Delhaize cruciaal om zich niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit en aanbod te blijven richten om zijn onderscheidend vermogen te bevestigen. De rol van het personeel en de geboden dienstverlening speelt mijns inziens daarbij een cruciale rol. Alleen daarvoor ben ik al blij dat er zich toch een nieuwe periode lijkt aan te kondigen waarbij de verzelfstandigde vestigingen hun deuren openen onder het bewind van de nieuwe zaakvoerders met steun van het personeel. Hopelijk kunnen ze de deur van onrust nu sluiten en zorgen voor een nieuw elan waarbij zowel het vertrouwen met het personeel als met de klanten hersteld wordt.”

Dit artikel op basis van de nieuwe WPP-merkenstudie 2023 is het derde in een reeks van drie. Hier leest u de eerdere afleveringen: “Angstige consument plaatst retail voor grote uitdagingen” en “Belgische consument ziet steeds minder verschil tussen de grote supermarkten”.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI vanaf nu over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian eindigt expansiegolf in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Waarom het marktaandeel van discounters ook de komende vijf jaar blijft stijgen

    Met een focus op vaste lage prijzen, expansie in stadscentra, non-food en gezondheid blijven discounters de traditionele supermarktketens het vuur aan de schenen leggen. Aldi en Lidl behouden hun dominante positie.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN