RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven MakroWPP
  • Onderwerpen Marketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse – Teloorgang Makro was voorspelbaar, ook andere retailers in de gevarenzone

icon
Food30 november, 2022
Shutterstock.com

Het einde van Makro kwam niet onverwacht: het “vermoeide” merk stond op zijn hoogtepunt in 2004 en verloor sindsdien 60% van zijn trouwe klantenbasis. Maar ook andere retailers vertonen gelijkaardige ziektesymptomen…

Wel bekend, niet (meer) relevant

“Wanneer je Makro vergelijkt met andere super- en hypermarkten, blijkt dat consumenten het merk beschouwen als ‘vermoeid’. Makro is een gevestigd merk dat nog op een zekere waardering kan rekenen, maar het mankeert aan onderscheidend vermogen”, zegt Johan Hellemans van WPP Belgium. Hij baseert zich op data van de Brand Asset Valuator (kortweg BAV), het meetinstrument van WPP dat merken meet op vier pijlers: differentiatie, relevantie, waardering en kennis.

De conclusies zijn ontluisterend, maar weinig verrassend: “Makro is wel bekend, maar niet (meer) relevant. Wat consumenten weten over het merk is vaag en onduidelijk. De merkbekendheid levert dus geen concurrentieel voordeel op. Om weer met consumenten te resoneren, zou het merk zijn kernessentie moeten verhelderen. Makro is zeer kwetsbaar voor (nieuwe) concurrenten die hetzelfde kunnen leveren op een meer onderscheidende manier.”

Verloren klanten

In 2004 was Makro op zijn hoogtepunt als merk, zo blijkt. Vanaf 2012 verloor het merk zijn mogelijkheid om te groeien, en vanaf 2016 verloor het aan status. Tijdens de coronacrisis verloor het merk zijn betekenis volledig. En dan gaat het snel bergaf, zegt Hellemans: het aantal verloren klanten is het dubbele van de gemiddelde standaard in de markt. Drie keer minder mensen bezoeken de winkel regelmatig. En ook voor gevestigde merken zijn terugkerende klanten essentieel voor een duurzaam bedrijf.

Makro wordt 2,5 keer minder gekozen als favoriet merk dan het gemiddelde merk binnen zijn categorie. Slechts 21% van de consumenten geven blijk van enige liefde voor Makro, tegenover 31% als sectorgemiddelde voor hyper- en supermarkten en buurtwinkels. Op alle criteria scoort Makro dus onder het sectorgemiddelde, terwijl het merk in 2004 nog beter scoorde dan vele concurrenten. Tussen 2004 en 2022 verloor het liefst 60% van zijn trouwe klantenbasis.

Gelijkaardige profielen

“Makro scoort laag op factoren als populariteit, origineel, trendy, up to date… Het merk mist panache. In tien jaar tijd ging Makro van een populair, actueel en betrouwbaar merk naar een onbenaderbaar en afstandelijk, ouderwets merk”, concludeert Hellemans. Zijn er merken met een gelijkaardig imagoprofiel in de markt vandaag? “Die zijn er zeker: Cora en Match bijvoorbeeld, maar ook binnen andere sectoren vinden we gelijkaardig gepercipieerde merken, zoals Lukoil en Scarlet.” Of zij op dezelfde manier in de problemen zullen komen, hangt af van meer factoren dan merkimago alleen, maar ze zijn hierbij gewaarschuwd.

Ook Carrefour en Aldi vertonen gelijkenissen – er is immers ook een categorie-effect – maar zij weten zich nog steeds op andere vlakken te onderscheiden en kunnen terugvallen op een sterke klantenbasis, die bij Makro was weggeërodeerd. “In de huidige markt komt het er vooral op aan bij de pinken te blijven zodat concurrenten niet de kaas van tussen je brood stelen. We raden klanten dan ook aan om hun positionering en strategie sneller in vraag te stellen en indien nodig bij te sturen.”

Wil u ook ontdekken hoe shoppers naar uw merk kijken? Met de BrandAsset Valuator komt u alles te weten over merken, consumenten, markttrends en nog veel meer. Bovendien vertelt het uitgebreide rapport hoe sterk uw merk nu écht in de markt staat, of hoeveel werk er nog aan de winkel is.

Vraag nu uw persoonlijke merkrapport aan via het contactformulier

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Het einde van Makro kwam niet onverwacht: het “vermoeide” merk stond op z’n hoogtepunt in 2004 en verloor sindsdien 60% van z’n trouwe klantenbasis. Maar ook andere retailers vertonen gelijkaardige ziektesymptomen…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food27 maart, 2023
    67 supermarkten Delhaize blijven maandag dicht

    Van de 128 Delhaize-filialen in eigen beheer blijven er ook maandag opnieuw 67 dicht. In de distributiecentra verloopt het werk normaal. Als nieuw overleg dinsdag mislukt, staat een sociaal bemiddelaar klaar.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Versdepot Delhaize weer open, 66 winkels dicht, “schade gigantisch”

    66 van de 128 Delhaize-filialen blijven ook vrijdag gesloten door stakingsacties. Het vers-distributiecentrum van Delhaize in Zellik, dat donderdagochtend geblokkeerd werd door actievoerders, is sinds gisteravond weer operationeel.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN