RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ban op ongezonde snacks aan supermarktkassa’s werkt

icon
Food20 december, 2018

Als supermarkten geen ongezonde snacks meer aanbieden aan de kassa’s, koopt de consument er effectief minder van. Nog geen klein beetje zelfs: een Brits experiment wijst op een verkoopdaling met liefst drie kwart.

 

Tot driekwart minder impulsaankopen

Een grootscheeps dubbelonderzoek naar het aankoopgedrag van Britse gezinnen heeft aangetoond dat consumenten effectief minder ‘ongezonde tussendoortjes’ kopen wanneer ze er niet door verleid worden aan de kassa’s, maar er zelf naar op zoek moeten in de winkel.

 

Britse onderzoekers vlooiden daartoe de verkoopdata uit van negen grote supermarktketens (Aldi, Asda, Co-op, Lidl, M&S, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose) in de periode 2013-2017. Zes van die ketens hadden op vrijwillige basis besloten om geen vette of zoete tussendoortjes meer aan de kassa’s te plaatsen: bij de invoering van dat nieuwe systeem bleek het aantal impulsaankopen meteen met 17% te zakken. Meer nog: een jaar nadat de snoeprekken aan de kassa’s verdwenen waren, was er nog altijd sprake van een minverkoop met 16%.

 

Een tweede onderzoek ‑ nu bij 7.500 Britten ‑ focuste dan weer specifiek op ‘on the go’-klanten, consumenten dus die tussendoortjes kochten voor onderweg. Op hen was het effect nog spectaculairder: in 2016 en 2017 verkochten de supermarkten die geen ongezonde snacks aan de kassa aanboden liefst 76% minder snoep, chocola of chips dan hun concurrenten die dat wél waren blijven doen.

 

Wapen in strijd tegen kinderobesitas

Het onderzoek is koren op de molen van de pleitbezorgers van een veralgemeend verbod op ongezonde snacks aan de kassa’s. De Britse overheid, die in zo’n ban een wapen ziet in haar strijd om tegen 2030 zwaarlijvigheid bij Britse kinderen te halveren, is die vraag niet ongenegen.

 

“Dit onderzoekt bevestigt wat ouders al veel langer zeggen ‑ promoties voor zoete en vette snacks aan de kassa’s zetten hen ertoe aan producten te kopen die ze niet nodig hebben of die ze niet willen. Daarom starten we binnenkort overleg op [met de sector] om dit soort van impulsaanbiedingen aan banden te leggen”, aldus een woordvoerder van het Britse ministerie van Gezondheid.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN