RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Penny
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat kunnen we leren van het “True pricing”-experiment van Penny?

icon
Food25 januari, 2024

Discounter Penny deed vorig jaar een gewaagde stunt: de Duitse keten rekende de “ware prijzen” van producten aan, inclusief milieu- en gezondheidsimpact. Weinig duurzame producten werden zo plots een pak minder aantrekkelijk…

Dubbel zo duur

In augustus vorig jaar werd mozzarella bij discountsupermarkt Penny plots driekwart duurder, Maasdammerkaas en Weense worst verdubbelden bijna in prijs. De keten rekende in alle 2150 Duitse vestigingen een week lang de “echte prijzen” aan voor negen producten. Met de sensibiliseringsactie wilde de retailer de impact van voeding op klimaat, water, bodem en gezondheid duidelijk maken.

De keten presenteert nu ook de resultaten van de actie. Niet alleen de verkoopcijfers werden geanalyseerd, ook werden meer dan 2000 consumenten ondervraagd, bericht Lebensmittel Zeitung. De terugval van de verkoop spreekt boekdelen: de verkoopcijfers acht van de negen producten daalde. Gewone mozzarella werd bijvoorbeeld 43% minder gekocht, biologische mozzarella 29% minder.

Duidelijk bewuster

Prijs is onomstotelijk hét argument: 85% van de klanten die de producten niet kochten, vond ze te duur. Slechts 46% antwoordde milieuaspecten niet belangrijk te vinden. Het enige product waarvan meer werd verkocht, was een vleesvervanger: die werd ook maar 5% duurder. Hoe hoger de milieutoeslag, hoe groter de vraaguitval, zagen ze bij Penny.

Nudgen aan de hand van de prijs werkt dus, reageert Antoine Geerinckx van CO2Logic: “Mensen hebben niet méér geld over voor producten die ongezond zijn of een hoge milieuvoetafdruk hebben. Als de echte kost zou doorgerekend worden, zou je consumenten dus naar duurzamere producten stuwen.”

De actie was dan ook wel degelijk een succes: 53% van de respondenten zei dat de campagne hen bewuster had gemaakt van de werkelijke kosten van voedsel, terwijl 38% vond dat de actie een politiek debat op gang had gebracht. Al pakte dat debat niet altijd in het voordeel van Penny uit: 46% noemde de campagne greenwashing. De kritiek luidde immers dat niet alle kosten in rekening zijn gebracht en dat de supermarktketen verder wel met (te) lage prijzen blijft uitpakken. Een soortgelijke “true pricing”-actie van Albert Heijn over de ware prijs van koffie kreeg eveneens kritiek.

(Dit artikel werd donderdagavond bijgewerkt om de reactie van Antoine Geerinckx toe te voegen)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN