RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

C1000 is dol op de euro

icon
Food14 augustus, 2012

Wel is C1000’s vaste prijspromotie aanleiding geweest voor het onderzoek, dat met de verkiezingen in aantocht op een interessant moment komt. Hoewel de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen grote aantallen zetels voorspellen voor partijen die bij uitstek Europa-kritisch zijn, blijkt liefst 87 procent van de Nederlanders de voordelen van de Europese eenheidsmunt in te zien.

Niet omwisselen, wél omrekenen

Nooit meer omwisselen van geld op vakantie en na terugkeer niet meer met allerlei vreemde valuta blijven zitten, zijn de meest genoemde praktische voordelen. Ook stellen veel Nederlanders het op prijs dat je nu eenvodiger prijzen kunt vergelijken als je in het buitenland bent.

 

Desondanks blijft het omrekenen van euro’s naar guldens een hardnekkig fenomeen. Vrouwen doen dit vaker dan mannen, met name als het om grotere bedragen gaat. Ruim 64 procent van de Nederlandse vrouwen rekent om naar guldens; een flinke meerderheid dus. Bij de mannen zijn de omrekenaars ook nog steeds in de meerderheid: ruim 52 procent rekent wel eens om naar guldens.

Politiek gevoelig

Met een eventuele exit van Griekenland uit de eurozone, is het voortbestaan van de euro een politiek gevoelig thema. Eind vorig jaar berekende het Japanse beurshuis Nomura dat alleen de D-mark aan waarde zou winnen als de euro verdwijnt. De Belgische frank zou 23,9 procent minder waard zijn dan de euro, en de Nederlandse gulden zou ten opzichte van de euro met 7,1 procent in waarde dalen.

 

Een onderzoek van ING gaf eind 2011 op zijn beurt aan dat het uiteenvallen van de eurozone leidt tot een flinke economische krimp van 8,3 procent in België en 7,5 procent in Nederland. Alleen al daarom is het jongste onderzoek van C1000 een hart onder de riem van iedereen die de euro in stand wil houden. Elk alternatief is namelijk slechter.

Harde euro’s

Als het evenwel om de euro in de praktijk gaat, hebben Nederlanders volgens het C1000-onderzoek alleen te maken met muntgeld en briefjes tot 100 euro. Want 46 procent van de Nederlanders heeft nog nooit een biljet van 200 euro in de handen gehad. Voor het biljet van 500 euro ligt dit percentage nog hoger: 66 procent had nog nooit het genoegen er één aan te raken.

 

Al zijn dit ook niet de coupures waar C1000 zich op richt. Bij Nederlands tweede supermarktformule zijn er immrs vanaf morgen elke week 100 producten in de aanbieding voor 1 euro. Harde euromunten dus, want de gulden is, zoals ze bewezen hebben, toch écht verleden tijd.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN