RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carlsberg gaat voor relance: Belgische variant verdwijnt

icon
Food23 november, 2021

Carlsberg gaat de Belgische variant van zijn pilsbier vervangen door het internationale standaardrecept met een lager alcoholpercentage. De voorbije decennia is de verkoop van het Deense bier stelselmatig teruggelopen in ons land.

 

Nog 5% alcohol

De aanpassing heeft tot gevolg dat het alcoholpercentage van de Belgische Carlsberg zal dalen van 5,5 naar 5%. In België werd jarenlang een lokale variant van het bier verkocht, maar die zal begin volgend jaar vervangen worden door de internationale standaardvariant.

 

Volgens Guy Vlaeminck, de algemeen directeur van invoerder Horeca Logistic Services (HLS) doen lichtere bieren het steeds beter. “Daarom is het niet langer nodig een apart bier te brouwen voor België”, zegt hij in de Tijd.

 

Schaalvoordelen

Uiteraard spelen er ook financiële motieven. Een apart bier brouwen voor de kleine Belgische markt is duur. Door voor de internationale variant te kiezen, realiseren HLS en Carlsberg schaalvoordelen. Daar komt nog bij dat HLS minder accijnzen moet betalen voor lichtere bieren.

 

Door de dalende verkoop van Carlsberg in ons land, was het ook steeds minder de moeite waard om te blijven investeren in een Belgische variant. Het Deense pilsbier bereikte zijn hoogtepunt bij ons in de jaren 70, met een jaarlijkse verkoop van 376.000 hectoliter. In 2019 ging het nog om slechts 85.000 hectoliter. De uitbraak van de coronacrisis vorig jaar, was opnieuw een zware klap, want het merk is erg afhankelijk van de horeca.

 

Update

Nu de internationale variant van de pils naar België komt, zullen innovaties en vernieuwingen ook sneller ingang vinden in ons land. Vroeger zat daar altijd enige tijd tussen. Zo krijgt de “nieuwe” Carlsberg volgend jaar andere flesjes en glazen, aanpassingen die in enkele andere landen reeds in 2019 werden doorgevoerd.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 juli, 2025
    Onderhandelingen tussen Coca-Cola en Epic Partners lopen vast

    Epic Partners, de alliantie van onder andere Edeka, Jumbo en Intermarché, zet Coca-Cola onder druk na mislukte onderhandelingen. De retailers zullen minder bestellen producten bij de frisdrankproducent.

  • icon
    Food10 juli, 2025
    [In Beeld] Monop’ maakt Belgisch debuut in Bergen

    In het futuristisch ogende treinstation van Bergen heeft Monop’, de gemaksformule van de Franse groep Casino, een eerste Belgische vestiging geopend. Eerder al opende de grotere zusterformule Monoprix een winkel in Waterloo.

  • icon
    Food10 juli, 2025
    Nieuw in de strijd tegen winkeldiefstal: VAR-technologie bij de zelfscan

    In Groot-Brittannië zetten Lidl en Tesco in op slimme camera’s als controlemiddel bij zelfscankassa’s. Omdat ze klanten een opname tonen van de gemiste scan, worden ze vergeleken met de Video Assistant Referee (VAR) in het voetbal.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN