RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Carlsberg
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carlsberg gaat voor nuluitstoot na sterke jaarhelft

icon
Food17 augustus, 2022

Carlsberg is het pre-coronaniveau ver voorbij. De brouwerijgroep is de schade van twee jaar pandemie aan het inhalen. Tegelijk lanceert de brouwer nieuwe duurzaamheidsambities.

Op zijn minst nog een biertje

De op twee na grootste brouwerijgroep ter wereld is tevreden over een sterke eerste helft van 2022. Ondanks de uitdagingen – de Deense brouwer is sterk blootgesteld aan Oekraïne en Rusland – is Carlsberg het niveau van 2019, voor de coronapandemie uitbrak, weer ver voorbij. “Tot dusver zien we geen invloed van de gestegen inflatie op onze resultaten”, klinkt het.

De omzet klokte af op 35,4 miljard Deense kroon (4,77 miljard euro), een groei van 23,6%, sterk geholpen door positieve wisselkoerseffecten. Het verkochte volume bier steeg met 8,9%, met West-Europa goed voor 10,2% meer bier en Azië 13,2% meer. “Als de mensen minder geld uitgeven aan vakanties, auto’s of een nieuwe koelkast, dan willen ze aan het einde van de dag op zijn minst een premium-bier drinken”, zegt CEO Cees ’t Hart aan het FD.

Zo’n 10,4 miljoen Deense kroon (1,4 miljoen euro) moest Carlsberg wel afboeken in Rusland en Oekraïne door de oorlog, wat ertoe bijdroeg dat de nettowinst nipt in het rood eindigde. Ook de sterke groei van de bedrijfswinst als gevolg van het herstel in de horecasector en de sterke prestaties in Azië werden deels tenietgedaan door hogere grondstofprijzen en energiekosten. De operationele winst steeg zo met 35,9% tot 6,4 miljoen Deense kroon, goed voor een bescheiden 870.000 euro.

Nieuw duurzaamheidsprogramma

Carlsberg lanceert ook een nieuw  duurzaamheidsprogramma, genaamd Together Towards ZERO and Beyond, waarmee de bierproducent nu streeft naar een netto koolstofuitstoot van nul tegen 2040. Met het vorige programma heeft de Deense groep tussen 2015 en nu de koolstofuitstoot met 40% en het watergebruik per hectoliter bier met 21% laten zakken.

“We willen consumenten in staat stellen om van een geweldig bier te genieten terwijl ze een zo klein mogelijke koolstofvoetafdruk achterlaten. Om dit te doen, laten we niets ongemoeid, van het graan en het water waarmee we brouwen, tot de recycling van lege flessen en blikjes zodra je van je bier hebt genoten. Dit is het juiste om te doen, voor ons bedrijf en voor de maatschappij”, aldus ’t Hart.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN